تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

'دیپلمات ارشد ایرانی در بغداد ربوده شد'


عکس از AP

دبیر دوم سفارت ایران در بغداد ربوده شد. افرادی مسلح که اونیفورم ارتش عراق را به تن داشتند، جلال شرفی، دیپلمات ارشد ایرانی را روز یک‌شنبه گذشته در بغداد ربودند. این مطلب پس از اینکه در روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز انتشار یافت از سوی وزارت امور خارجه ایران و خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) نیز تأئید شد. محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، این اقدام را یک حمله "تروریستی" نامید.

در جریان این آدم‌ربایی که در روبروی شعبه بانک ملی ايران در مرکز محله کَرّاده بغداد روی داد، آدم‌ربایان پس از تیراندازی به محافظان آقای شرفی وی را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. این مطلب را یکی از مقامات عراقی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران روز سه‌شنبه سفیران عراق و سوئیس را در ارتباط با این آدم‌ربایی فراخواند. سوئیس حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی ایران است. فیلیپ ولتی، سفیر سوئیس و محمد مجید الشیخ، سفیر عراق فراخوانده شده‌اند تا با مدیران منطقه مربوط به خود در وزارت امور خارجه ایران ملاقات داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این آدم‌ربایی را "مغایر با قوانین بین‌المللی" نامید و خواستار آزادی بلادرنگ این دیپلمات و تنبیه ربایندگان شد. وی این ربایندگان را "مرتبط با وزارت دفاع عراق" دانست و از آنجا که این وزارتخانه تحت نظر آمریکا قرار دارد، ایالات متحده را "مسئول" این آدم‌ربایی نامید.

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، ماه گذشته به کنسولگری ایران در شهر اربیل در کردستان عراق یورش برده و کارمندان کنسولگری ایران را با خود بردند. این افراد هنوز آزاد نشده‌اند. پیش از آن نیز اعضاء یک هیئت ایرانی که به دعوت جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق، به بغداد سفر کرده بود، به دست آمریکایی‌ها بازداشت شده بودند.

Iran diplomat snatched in Baghdad

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


علیرضا اسپهبد درگذشت

مندنی‌پور: زخم‌خورده‌ام

تصویری که از ایران می‌سازند

مجموعه فيلم‌های فرش ايرانی

‌روزگار سپری‌شده‌ داستان‌های‌ سال‌خورده‌