تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

انتقاد نمایندگان مجلس ایران به قیمت‌گذاری نفت در بودجه

گروهی از نمایندگان مجلس شورا در ایران، به قیمت‌گذاری نفت در بودجه سال ۱۳۸۶ انتقاد کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نمایندگان، به روزنامه‌های داخل کشور گفته‌اند که قیمت نفت برای سال آینده بسیار پائین وضع شده و این یک "ترفند حسابداری" است.

این خبرگزاری، نمایندگان منتقد را بیشتر از جناح محافظه‌کار مجلس دانسته و از قول ایشان آورده که "تعیین بودجه بر پایه قیمت ۳۳.۷ دلار در بشکه با ریسک همراه است زیرا هزینه‌های دولت در سال آینده مستلزم قیمتی بالاتر است".

اسماعیل گرامی مقدم، نماینده بجنورد گفت: "دولت در اعلام قیمت ۳۳.۷ دلار برخی شاخص‌ها را نادیده می‌گیرد و محاسبه معکوس نشان می‌دهد که قیمت واقعی پیش‌بینی‌شده برای هر بشکه نفت در حقیقت ۴۵ دلار است". به نقل از روزنامه سرمایه، گرامی مقدم این امر را "یک ترفند حسابداری" دانسته و لایحه بودجه را دارای "بی‌نظمی‌های‌های گسترده" دانسته‌است. به باور او محاسبات دولت در امر بودجه، "افزایش تورم را غیر قابل اجتناب خواهد کرد".
همچنین روزنامه کارگزاران به نقل از الیاس نادران، از نمایندگان اصولگرا از تهران آورده که "دولت، مالیات‌های شرکت ملی نفت ایران و سهم خالص این شرکت از درآمدهای نفت خام را محاسبه نکرده‌است".

"لایحه بیمار"

به گزارش ایلنا، محمد خوش‌‌چهره نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: "آشفتگی‌‌هایی که در تنظیم بودجه وجود دارد، اکثر نمایندگان را به این نتیجه رسانده است که لایحه بودجه سال ۸۶ را به صورت ماده واحده‌‌ای تصویب و وارد ریز موضوعات شوند". وی همچنین تصریح کرد: "تحلیل برخی از نمایندگان این است که به خاطر اختلالات و آشفتگی‌‌هایی که در تنظیم لایحه بودجه وجود دارد، لایحه بودجه ۸۶ مثل بیماری است که اگر شکافته شود، نمی‌‌توان آن را جمع کرد، بنابراین‌ باید با تصویب ماده‌واحده‌‌ای نمایندگان وارد رسیدگی ریز لایحه نشوند".

بودجه ۲۲۹۰ تریلیون ریالی (۲۴۸ میلیارد دلاری) احمدی‌نژاد برای سال آینده خورشیدی، طی هفته‌های آینده در معرض رأی‌گیری قرار خواهد گرفت. احمدی‌نژاد قیمت‌گذاری نفت به‌صورت بشکه‌ای ۳۳.۷ دلار را برای به حداقل رساندن تأثیرات نفت بر اقتصاد ایران در صورت افت شدید قیمت نفت خام لازم دانسته‌است.

دفترمطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز قانون بودجه سال آینده را "فاقد آمریت، عمومیت و ضمانت اجرایی" دانست. این دفتر همچنین در گزارشی اعلام کرد که " نادیده گرفتن ضوابط شکلی، کاربرد اصطلاحات و عبارات غیرفنی و نامعین بودن برخی مخاطبین و استفاده‌کنندگان از اعتبارها، ‌بودجه‌ریزی کنونی را به «دستاورد بوروکراسی جدیدی از کارشناسان و متخصصین غیرحقوقی» تبدیل کرده است".

ماه گذشته، ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورا با صدور یک بیانیه عمومی در مورد بودجه به دولت احمدی‌نژاد هشدار دادند. ایشان در این بیانیه خواستار کاهش هزینه‌ها و کاستن از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی شده‌بودند.

Iran MPs blast 'accounting trick' in Ahmadinejad budget

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران