تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ادعا و ضدادعا درباره مرگ یک دانشمند ایرانی

در پی ادعای هفته نامه ساندی تایمز مبنی بر ترور یك دانشمند هسته‌ای ایران توسط موساد، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه نوشت:‌ "اردشیر حسن‌پور استاد دانشگاه شیراز بوده كه اخیراً بر اثر گازگرفتگی فوت كرده است و هیچ ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای اصفهان نداشته است".

این مقام که نام او برده نمی شود به فارس گفته است: "ضعف اطلاعاتی آمریكا و اسراییل درباره توانمندی‌های ایران بارها مورد انتقاد كارشناسان و سیاستمداران غربی قرار گرفته است و این نوع اخبار با هدف عملیات روانی و فضا سازی تبلیغاتی ساخته می‌شود".
روزنامه تایمز به نقل از رادیو فردا ازمرگ مرموز یک دانشمند هسته‌ای ایران خبر داده بود.

بنا به نوشته روزنامه تایمز، اردشیر حسن‌پور، 44 ساله در نیروگاه اصفهان که گاز هگزافلوراید اورانیوم تولید می‌کند فعالیت داشته است. این گاز برای استفاده در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز کارایی دارد.

گزارش‌ مرگ حسن‌پور ظاهرا پس از شش روز تاخیر در 21 ژانویه منتشر شد. برپایه این گزارش علت مرگ اردشیر حسن‌پور "گازگرفتگی" ذکر شده است.

به نوشته تایمز گزارش‌هایی که در ایران منتشر شده روشن نکرده است چگونه یا کجا حسن‌پور دچار گازگرفتگی شده است، با این حال مرگ وی در یک کنفرانس ایمنی هسته‌ای اعلام شده است.

پیش از این به نظر می رسید مرگ این دانشمند ایرانی اگر با فعالیت‌های هسته‌ای رابطه داشته است به دلیل آسیب دیدن او از تشعشعات هسته‌ای مخفی نگه داشته شده است.

اما به نوشته تایمز، یک موسسه اطلاعاتی آمریکا ،به نام Rheva Bhalla of Stratfor روز جمعه مدعی شد که برپایه شواهد "بسیار قوی اطلاعاتی" این دانشمند هسته‌ای ایران به وسیله اسراییلی‌ها ترور شده است .

ولی مقام ایرانی به خبرگزاری فارس گفته است که موساد قدرت عملیات در ایران را ندارد و هیچ یک از دانشمندان هسته ای ایران ترور نشده‌اند.

روزنامه تایمز لندن می‌نویسد اردشیر حسن‌پور در سال 2004، مقارن با بیست‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران، برنده یک جایزه تحقیقاتی نظامی شده بود. اردشیر حسن‌پور همچنین جایزه خوارزمی را در سال گذشته از آن خود کرد.

منابع ایرانی نیز تایید می کنند که اردشیر حسن پور که متولد سال ۱۳۴۱ بود، پس از پایان تحصیلات در رشته مهندسی الکترونیک، در مقطع دکترای هسته ای ادامه تحصیل داد. وی تز دکترای فیزیک هسته‌ای خود را با عنوان "فیزیک هسته‌ای الکترودینامیک یون‌های مغناطیسی در ابرشبکه‌ها" نگاشته بود و در سال ۱۳۸۱ درجه دکترا گرفته بود .

خبر درگذشت اردشیر حسن‌پور استادیار دانشگاه شیراز و از محققان دانشگاه مالک ‌اشتر كه دوشنبه گذشته جان باخت با 6 روز تاخیر توسط واحد مركزی خبر مخابره شد. اين خبرگزاری علت مرگ اين دانشمند هسته‌ای ايران راگازگرفتگی اعلام كرده است.

نظرهای خوانندگان

I am very sad to read about loss of such
valuable scientist

my deepest sympathy to his family and friends

-- an iranian ، Feb 4, 2007 در ساعت 03:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران