تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توسل ژنرال‌های آمریکایی به بلر برای جلوگیری از جنگ با ایران




سه مقام بلندپایه سابق آمریکایی هشدار دادند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران "پیامدهای

فاجعه‌بار" خواهد داشت و از واشنگتن خواستند که با نسبت به گفتگوی فوری و بی قید و شرط با تهران اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درنامه‌ای که به ساندی تایمز فرستاده شده، سه مقام بلندپایه سابق ارتش آمریکا، گفته‌اند که حمله به ایران "برای امنیت منطقه و نیروهای ائتلاف پیامدهای فاجعه‌بار خواهد داشت و تنش‌های منطقه‌ای و جهانی را وخیم‌تر خواهد کرد".

در این نامه از تونی بلر نخست وزیر بریتانیا خواسته شده است که از نفوذ خود بر جورج بوش استفاده کند و جلوی اقدام نظامی علیه ایران را بگیرد. در این نامه آمده است: "دولت بریتانیا نقشی حیاتی در به راه انداختن یک حرکت تازه دیپلماتیک بر عهده دارد و اینکه روشن کند مخالف توسل به هرگونه اقدام نظامی است".

این مقام‌های پیشین آمریکایی تاکید کرده‌اند که: "بحران کنونی باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود".

این نامه به امضای ژنرال بازنشسته، رابرت گارد، مشاور نظامی وزیر دفاع سابق آمریکا رابرت مک نامارا، ژنرال بازنشسته جوزف هوآر فرمانده پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا، و دریادار جک شاناهان مدیر پیشین مرکز اطلاعات دفاع آمریکا رسیده است.

این سه از دولت آمریکا خواسته‌اند "بدون معطلی با دولت ایران بی‌هیچ قید و شرطی وارد مذاکره بشود". و تاکید کرده اند که "فرصت برای گفتگو وجود دارد، باید مراقب باشیم که از آن استفاده کنیم".

در بخشی دیگری از این نامه آمده است: "هنوز زمان برای گفتگو وجود دارد از همه می‌خوهیم که از آن استفاده کنند و برای موفقیت نیایش کنند".

نظرهای خوانندگان

سلام!
من با پيشنهاد تشكيل يك كمپين ملي با امضاء اوليه‌ي بسياري از بزرگان اپوزيسيون و اصلاح‌طلبان داخلي و عقلاي حكومت در تاريخ 27 دي‌ماه در پي مقاله‌اي از خانم كديور با دعوت از ايشان و ساير بزرگان در وبلاگم اين مبارزه را به تنهايي آغاز كردم:
در پستي با عنوان: كمپين پذيرش راي شوراي امنيت.
در اين متن دلايل ملي را عنوان كردم و مهمترين نكته را رعايت غرور ملي ايرانيان قلمداد كردم و بنابراين اعلام داشتم كه علت اين درخواست خيلي مهم است و آن چيزي نبايد باشد جز تمكين دموكراسي بعلت راي يكدست شوراي امنيت و اراده‌ي نمايندگان مردم جهان. اين از الزامات مهم مشاركت در سازمانهاي بين‌المللي و مبتني بر تعهد‌اخلاقي ، حرفه‌اي و حتي ديني به قراردادهاي اجتماعي است.
1- اين آدرس دلايل جامع در طرح مقدماتي.
http://sinahoda.blogspot.com/2007/01/blog-post_17.html
بعد از اين دعوت عده‌اي از دوستان با ترديد مواجهه كردند و عده‌اي هم استقبال كردند اما هيچكس جرات چنين ريسكي را براي يك پتيشن يا اقدام دست جمعي نداشت. تا اينكه در يكشنبه 8 بهمن در پي مقاله‌اي از آقاي عباس عبدي و در پاسخ به ايشان، دومين پست خود را به دلايل بحراني تر شدن اوضاع، تحت عنوان: براي وحدت ملي ايرانيان بپاخيزيم را مطرح كردم:
http://sinahoda.blogspot.com/2007/01/blog-post_28.html
بالاخره با بحراني شدن اوضاع و پافشاري حكومت و پديد آمدن رد پاي ايران در برخوردهاي نظامي در عراق براي آخرين بار اين دعوت را در تاريخ 14 بهمن ماه تحت عنوان ذيل مطرح كردم:
منافع ملي، فقدان اخلاق و توبه ي نصوح من!
http://sinahoda.blogspot.com/2007/02/blog-post.html
چند نفر از دوستان در وبلاگستان استقبال كردند، همينطور آقاي عبدي بصورت ضمني و البته با محافظه‌كاري! خانم كديور كه كلا سايتشان را بستند!!
بنظر من به دلايلي كه مطرح كرده‌ام كه مهمترين آن اتحاد ملي ايرانيان و تحميل اراده‌ي اپوزيسيون و مردم بر حكومت است چنين رويكردي با توجه به دلايل ديگر مطروحه براي سرنوشت ايران و ايراني بسيار مهم است.
تاريخ كمتر فرصتهايي چند منظوره و مقدور در اختيار ملت پراكنده قرار ميدهد. متاسفانه ما قدر اين لحظات را نميدانيم.

-- سينا هدا ، Feb 4, 2007 در ساعت 04:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران