تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

محمد علی حسینی: اظهارات شیراک شگفت‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات ژاک شیراک، رییس‌جمهوری فرانسه، درباره "ایران دارای بمب هسته‌ای" را شگفت‌آور توصیف کرد.


محمد علی حسینی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: "در زمانی که برخی کشورهای اروپایی به دنبال احیای گفتگو بر سر پرونده هسته‌ای ایران هستند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هرگز هیچگونه انحراف مشاهده نکرده است، اینگونه اظهارات شگفت‌آور است".

محمد علی حسینی در گفتگو با این خبرگزاری از اینکه رییس‌جمهوری فرانسه پس از این اظهارات حرف خود را پس گرفت ابراز خرسندی کرد اما با این حال گفت: "ما امیدواریم مقاماتی بلندپایه از این دست، به ویژه با توجه به اوضاع کنونی منطقه، دقت بیشتری درباره سخنان خود داشته باشند".



محمد علی حسینی بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و افزود: "بمب هسته‌ای جایگاهی در آموزه نظامی ایران ندارد و مقامات ایرانی همواره گفته‌اند که ما نیازی به زرادخانه هسته‌ای ‌نداریم، چراکه مذهب ما با آن مخالف است".

ژاک شیراک، رییس‌جمهوری فرانسه در گفتگو با نیویورک تایمز، اینترنشنال هرالد تریبیون و هفته نامه فرانسوی نوول ابزرواتور گفته بود: "داشتن یک بمب یا شاید کمی پس از آن دو بمب ، بله، خیلی خطرناک نخواهد بود...ایران این بمب را کجا خواهد انداخت؟ بر روی اسراییل؟ ... هنوز این بمب به 200 متری آسمان نرسیده تهران با خاک یکسان خواهد شد".
ژاک شیراک این مصاحبه را در روز دوشنبه انجام داده بود اما از روزنامه‌نگاران این سه نشریه خواست که به الیزه بیایند تا سخنان خود را پس بگیرد.

رییس‌جمهوری فرانسه به گفتگو کنندگان گفت: "این من بودم که اشتباه کردم و نمی‌خواهم که آن را تکذیب کنم". اینترنشنال هرالد تریبیون از قول ژاک شیراک نوشته است: "من باید در مورد چیزهای که گفتم دقت بیشتری می‌کردم و می‌فهمیدم که که حرف‌های من ضبط می‌شود". نول ابزرواتور هم از قول ژاک شیراک آورده است: "(حرف من) ساد‌ه‌انگاری بیش از حد بود … این فرمولی بود که من آن را پس می‌گیرم".

کاخ الیزه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای انعکاس این اظهارات شیراک در رسانه‌های آمریکایی را "جنجالی شرم‌آور" خواند که از سوی برخی رسانه‌های ضد فرانسوی آن سوی اقیانوس اطلس ترتیب داده شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران