تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعتراض شیرین عبادی به طرح کاهش دختران در دانشگاه‌ها


شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه نوبل درباره طرح سهمیه‌ جنسیتی دانشجویان که به مجلس داده شده، اظهار داشت: "این طرح که اخیرا از سوی تعدادی از نمایندگان تقدیم مجلس شده، کاملا مغایر با حقوق زن است و علاوه بر آن عدالت را در تحصیل در نظر نگرفته است".

وی اظهار داشت: "وقتی که ملاک و معیار برای ورود به دانشگاه، میزان قبولی در کنکور و نمره باشد، در نظر گرفتن سهمیه، کاری است که هم به دانش عمومی صدمه می‌زند و هم برخلاف حقوق زن به شمار می‌رود".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خانم عبادی با بیان این‌که در همه‌ کشورها برای تشویق دختران برای ادامه‌ تحصیل سهمیه‌ای به نفع زنان در نظر می‌گیرند، تصریح کرد: "در ایران خوشبختانه دختران با تلاش فراوان، گوی سبقت را در مسابقات علمی از پسران ربوده‌اند و چنین طرحی با دستاویز و بهانه‌هایی چون "قداست جنسیتی" یا این‌که خانم‌ها باید به دنبال علمی باشند که در خانه از آن استفاده شود، مربوط به افکاری است که شاید دویست سال از عمر آن گذشته است".

وی افزود که شاید در دویست سال گذشته چنین افکاری خریدار داشت اما اکنون که بار هزینه‌های زندگی مشترک بر دوش زنان و مردان به تساوی وجود دارد و زنان در کلیه‌ رشته‌ها شاغل هستند چنین بهانه‌هایی فقط برای محروم شدن دختران از تحصیل و محکوم کردن آنان به این‌ است که در خانه نشسته و صرفا فعالیت‌های خانه و منزل را انجام دهند.

عبادی با تاکید بر این‌که این افکار با فرهنگ فرهیخته‌ زنان ایرانی مغایرت دارد، خاطر نشان کرد: "هر گونه محدودیتی در ایجاد تحصیل برای زنان به بهانه‌ی "قداست جنسیتی" مطرود و مردود است. زنان و دختران دانشجو که با لیاقت شخصی سد کنکور را شکسته و وارد دانشگاه‌ها می‌شوند با این طرح مخالف هستند".

برنده جایزه صلح نوبل گفت: "از نمایندگانی که چنین طرح‌هایی را ارایه داده‌اند خواهش می‌کنم با توجه به وضعیت زنان ایرانی و وضعیت زنان در جهان امروز این طرح را پس گرفته و به جای آن‌که تصور کنند دانش‌ورزی و سوادآموزی برای زنان ارکان خانواده را سست می‌کند یا این‌که سن ازدواج را در زنان بالا می‌برد، باید توجه داشته باشند آن‌چه مانع از ازدواج جوانان می‌شود هزینه‌ بالای زندگی است که باید فکری برای آن کرد".



وی افزود: "اگر بنا باشد که زنان را به هر بهانه از تحصیل و در نتیجه از مشاغل اجتماعی بیرون راند، این باعث می‌شود که تمام بار درآمد خانواده به دوش مردان افتد و با گرانی روزافزونی که وجود دارد این امر مشکلات را چندین برابر خواهد کرد".

عبادی همچنین در رابطه با بخشنامه‌ اخیر سازمان ثبت در مورد نحوه پرداخت مهریه اظهار داشت: "متاسفانه قوانین خانواده در ایران به صورت یک‌طرفه و به نفع مردان تنظیم شده و تنها امتیاز قابل قبولی که برای زنان در نظر گرفته شده بود، مساله‌ مهریه بود".

وی با بیان این‌که شخصا با مهریه‌ بالا برای زنان مخالف هستم، افزود: "باید توجه داشته باشیم در کشوری که به موجب قانون، طلاق یک‌طرفه در اختیار مرد است و مرد می‌تواند حتی بدون داشتن عذر موجه ولو با مراجعه به دادگاه هر زمان که بخواهد زنش را طلاق بدهد، در کشوری که به موجب قانون مردان حق دارند 4 زن عقدی و بی‌نهایت زن صیغه‌ای اختیار کنند، در کشوری که خروج از کشور و گرفتن پاسپورت و کار کردن زن موکول به موافقت شوهر است، محروم ساختن زنان از مهریه ظلمی مضاعف است".

این وکیل دادگستری ابراز داشت: "به جای اینکه قوه‌ قضاییه درصدد صدور چنین بخشنامه‌ای برآید که ظلم به زنان را بیش از پیش اضافه کند، بهتر است برای برابری زن و مرد در عرصه‌ خانواده فکری کند".

خانم عبادی ادامه داد: "به عنوان مثال تعدد زوجات خطری است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و از سویی اختیارات بی‌حد و حصر شوهر و اینکه در قانون صراحتا ذکر شده که ریاست خانواده به عهده‌ مرد است و این‌گونه مسایل باید مورد بازنگری قرار گیرد نه این‌که حق جزیی زنان با یک بخشنامه از بین برود".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران