تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گزارش سالیانه گزارشگران بدون مرز درباره ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش سالانه خود درباره وضعیت آزادی مطبوعات در ایران را منتشر کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است: "در طی سال ٢٠٠٦ ده ها روزنامه‌نگار برای انتشار مقالات انتقادی‌ شان بازداشت شدند. برخی از آنها در شرایط دشوار و بدون داشتن حق دسترسی به وکیل در بازداشت‌گاه های مخفی زندانی بودند. با آنکه تعداد زندانیان کاهش یافته است، اما بسیاری از روزنامه‌نگاران قربانی تعقیب قضایی بی پایان و تهدیدهای مداوم برای انجام وظیفه خود هستند".

در این گزارش وضعیت رسانه‌ها در ایران پس از روی کار آمدن، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، وخیم‌تر توصیف شده و به تعطیل شدن "بیش از ده نشریه" و دستگیری "38 روزنامه نگار" اشاره می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: "روزنامه نگاران از سوی دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار می‌گیرند و برای "آزادی" تا هنگام محاکمه بدون تعیین زمان مجبور به پرداخت وثیقه‌های سنگین می‌شوند، روزنامه نگاران به اصطلاح "آزاد" شده از هر سو تحت فشار قرار می‌گیرند و اجازه کار نمی‌یابند. بدون امنیت شغلی همواره در هراسند که انتشار مطلبی ناخوش آیند برای حکومت، دوباره برای آنها احضار و دادگاه و زندان را در پی داشته باشد. در آذر ماه گزارشگران بدون مرز لیست ٥٤ روزنامه نگار را منتشر کرد که در کشور خود از حق کار بعنوان روزنامه نگار مستقل محروم هستند. از سوی دیگر دولت جمهوری اسلامی در پی تهیه آیین‌نامه‌ای برای "ساماندهی" مطبوعات است. دراین آیین‌نامه‌ صدور مجوز و کارت خبرنگاری از جمله وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود".

در این گزارش همچنین از "نقض ابتدایی‌ترین حقوق‌" بسیاری از روزنامه‌گاران دستگیر شده انتقاد شده ونسبت به وضعیت شیرکوه جهانی روزنامه‌گار اهل مهاباد ابراز نگرانی شده است.

این سازمان همچنین از کشته شدن یک روزنامه‌‌نگار کرد شهروند ترکیه به نام آیفر سورچه در "شرایطی نامعلوم" در مناطق مرزی در سال خبر 2006 خبر داده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "با گذشت بیش از سه سال از قتل زهرا کاظمی عاملان اين قتل نه تنها تحت تعقيب قرار نگرفته اند که از مصونيت کامل از مجازات بهرمند هستند".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران