تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نگرانی پنتاگون از اف-۱۴ایران

پنتاگون اعلام کرد که برای اینکه قطعات یدکی هواپیمای اف- 14 به دست ایران نرسد فروش آنها را به سایرکشورها متوقف کرده است.

ایران تنها کشوری است که هم‌اکنون از هواپیماهای اف- 14 در پروازهای عملیاتی استفاده می‌کند. ایالات متحده در ماه ژوییه گذشته اف- 14 را بازنشسته کرد.
تهران در زمان محمد رضا شاه، در دهه، 1970 این هواپیماها را از آمریکا خریداری کرد.


آژانس پشتیبانی دفاع پنتاگون می‌گوید که از فوریه سال 2006 فروش بخش‌های حساس اف-14 را متوقف شده بود و تصمیم اخیر پنتاگون شامل همه قطعات هواپیمای اف-14 می‌شود.
به گفته د اون دیردن، سخنگوی آژانس پشتیبانی پنتاگون، این تصمیم با توجه به "اوضاع ایران" گرفته شده است.

به گزارش رویترز این تصمیم پنتاگون که از روز جمعه به اجرا در می‌آید در پی انتقاد کنگره از ضعف امنیتی در معاملات این قطعات است که به ایران این امکان را می‌دهد برای جنگنده‌های خود این قطعات را فراهم کند. آژانس پشتیبانی پنتاگون جزییات بیشتری در این باره ارائه نکرد.


در اعمال محدودیت پیشین در ماه فوریه، فروش قطعاتی که تنها برای جنگنده اف-14 کاربرد داشتند و نیز آن دسته از قطعاتی که برای پروازهای عملیاتی ضرورت داشتند، از سوی پنتاگون متوقف شد.

داون دیردن می‌گوید با اینکه شصت درصد از 76 هزار قطعه اف-14 در دیگر هواپیماها کاربرد دارند و دلیلی برای نگرانی از عرضه آنها وجود ندارد، با این حال تصمیم گرفته شد که این قطعات هم دیگر به هیچ کشوری فروخته نشود.

به گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در نظر دارد 10هزار قطعه یدکی که تنها در اف-14 کاربرد دارد را نابود کند و درباره 23هزار قطعه یدکی این هواپیما که به کار انواع دیگر هواپیمامی‌آید در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

سناتور دموکرات، ران ویدن که عضو کمیته اطلاعات سنا است و قانون لغو فروش همه قطعات اف-14 توسط دست او نوشته شده است می‌گوید: "تنها راه برای اطمینان از اینکه آمریکا ایران را تجهیز نخواهد کرد، توقف فروش این قطعات تسلیحاتی است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران