تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشدار دوباره سناتورهای آمریکا نسبت به جنگ


سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات، روز سه‌شنبه نسبت به وجود گرایشی در دولت بوش برای حمله به ایران هشدار دادند و از دولت جورج بوش به سبب از دست دادن فرصت گفتگوی بالقوه سازنده با ایران بر سر عراق انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، سناتور دموکرات، باراک اوباما، خطاب به جان نگروپونته، نامزد معاونت وزارت امورخارجه آمریکا، اظهار داشت: " گمان می‌کنم نگرانی بسیاری از ما از این بابت است که عملا ناگهان وارد جنگ با ایران بشویم بدون اینکه جسورانه رویکردهای دیپلماتیک را در پیش گرفته باشیم، و بدون اینکه مردم آمریکا دقیقا بدانند چه اتفاقی در حال وقوع است".

باراک اوباما، کاندیدای ریاست‌جمهوری سال 2008 آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا اظهار داشت که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار "روشنی و شفافیت در سیاست ایالات متحده هستند، بطوریکه ما برخی اشتباهاتمان را که در گذشته مرتکب شده‌ایم تکرار نکنیم".

سناتور جمهوری‌خواه، چاک هاگل، از جان نگروپونته، پرسید که آیا به نظر وی ایالات متحده در آستانه یک برخورد با تهران است؟ در پاسخ به این پرسش، جان نگروپونته با اشاره به تاکید‌های بوش گفت که دیپلماسی اولویت دارد. با این حال نگروپونته خاطرنشان کرد که "ما دیگر گزینه‌ها را کنار نمی‌گذاریم".

بوش روز سه شنبه گفت اگر ایران تحرک نظامی در خاک عراق را افزایش دهد و نیروهای آمریکایی را با خطر مواجه سازد، ایالات متحده "با آن برخورد خواهد کرد". با این حال بوش در گفتگو با شبکه ای.بی سی گفت که این اظهارات حاکی از هیچگونه قصد حمله به ایران نیست.

روز دوشنبه رییس‌جمهوری آمریکا، درباره گزارش‌های اطلاعاتی ابراز تردید کرد. بوش با اشاره به اینکه واشنگتن درباره اتهام وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق دچار اشتباه بود اظهار داشت "من هم مانند بسیاری از آمریکایی‌ها هستم که می‌گویند خوب، اگر گزارش‌های عراق اشتباه بود، از کجا می‌دانید که درباره ایران درست باشد".

واشنگتن، تهران را متهم می‌کند که افراطیون شیعه درعراق را آموزش داده و آنها را تجهیز می‌کند. واشنگتن در واکنش، دیپلمات‌های ایرانی در عراق را بازداشت کرد و کاخ سفید اعلام کرد بوش مجوز دستگیری یا کشتن ایرانی‌های مشکوک در عراق را صادر کرده است.

به نظر می‌‌رسد شماری از سناتورهای آمریکایی و از جمله هاگل، جورج ویونویچو جوزف بایدن، از تصمیم دولت بوش برای عدم تعامل با تهران سرخورده شده‌اند.

جان نگروپونته در کمیته روابط خارجی سنا اظهار داشت که سوریه اجازه می‌دهد که ماهانه 40 تا 70 جنگجوی خارجی از مرزهایش به داخل عراق بیایند و ایران هم دربرابر نیروهای آمریکایی به شورشیان کمک می‌کند. نگروپونته گفت ایران و سوریه به برقراری ثبات در عراق کمک نمی‌کنند.

اگر کمیته روابط خارجی سنا نگروپونته را تایید کند وی در وزارت امورخارجه آمریکا سیاست‌‌های واشنگتن در عراق را پیش خواهد برد.

نگروپونته، چهل سال پیشینه دیپلماتیک دارد و نخستین سفیر آمریکا پس از حمله عراق بود. نگروپونته همچنین در آمریکای لاتین و و در سیاست آمریکا در زمینه کره شمالی دارای تجربه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران