تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

قمی: ما نمی خواهيم عراق بهای دشمنی ما با آمريکا را بپردازد


سفیر ایران در عراق- عکس: خبرگزاری فرانسه

روزنامه نیویورک ‌تایمز روز دوشنبه مصاحبه‌ای با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، منتشر کرده است.

در این گفتگو سفیر ایران به این روزنامه گفته است که ایران خود را آماده کرده است تا برای آنچه که "نبرد امنیتی" خواند، به نیروهای عراق آموزش دهد و تجهیزات و ادوات در اختیار آنها بگذارد.

حسن کاظمی قمی همچنین با اشاره به تجربه‌‌های بازسازی ایران پس از جنگ، به این روزنامه گفت که ایران آمادگی دارد که در زمینه‌های اقتصادی و بازسازی عراق مسئولیت‌ عمده‌ای متقبل شود.

گزارشگر نیویورک‌ تایمز می‌نویسد در این مصاحبه نود دقیقه‌ای با آقای قمی با چای و پسته‌های درشت از وی پذیرایی شده است.


جورج بوش به تازگی گفت که ارتش آمریکا اجازه دارد تا در برابر ایرانی‌هایی که در عراق در اقدامات "خصمانه" علیه نیروهای ایالات متحده مشارکت دارند هر کاری که ضرورت دارد به انجام برسانند.

نیویورک‌ تایمز همچنین می‌نویسد این روزنامه پس از دستگیری دو فرستاده ایران به بغداد، در 21 دسامبر سال گذشته میلادی، برای این مصاحبه تقاضای دیدار با سفیر ایران کرده بود که در نهایت حسن کاظمی قمی با آن موافقت کرد.

با دستگیری این دو فرستاده ایران که به دعوت جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق، به بغداد سفر کرده بودند و نیز مناقشه هسته‌ای ایران، تنش مناسبات ایران و آمریکا شدت بیشتری به خود گرفت. این دو فرستاده ایرانی پس از نه روز از بازداشت نیروهای آمریکایی آزاد شدند.

"دو ايرانی بازداشت شده مقام امنيتی بودند"

در ماه ژانویه سال جاری مسیحی، نیروهای آمریکایی با یورش به کنسولگری ایران در اربیل و بردن پنج دیپلمات ایرانی با خود، این تنش‌ها را به مرحله تازه‌ای رساندند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «واشنگتن با ذکر جزییاتی اندک، اعلام کرده است که با شواهدی که در یورش نیروهای آمریکایی به اقامتگاه یک رهبر شیعه عراقی در بغداد به دست آمده است، ثابت می‌شود که دو فرستاده بازداشت شده به بغداد در طرح‌ریزی حملات به نیروهای آمریکایی دست داشته‌اند.»

گزارشگر نیورک تایمز می‌نویسد سفیر ایران اظهارات ارتش آمریکا مبنی بر به دست آوردن شواهدی علیه ایران و از جمله نقشه‌‌های ترکیب جمعیتی شیعیان و اهل سنت در بغداد را به استهزا گرفت و گفت این نقشه‌هایی که آمریکایی‌ها می‌گویند به کار شبه‌نظامیان برای کشتار فرقه‌ای می‌آید، چیزهای معمولی‌اند و آنقدر راحت دسترس‌پذیرند که چیزی را ثابت نمی‌کنند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید سفیر ایران از پاسخ دادن به این پرسش که آیا به باور وی نقشه‌هایی که آمریکایی‌ها می گویند به دست آورده‌اند براساس ترکیب جمعیتی شیعه- سنی بوده است يا نه خودداری ورزید و درباره دیگر ادعاهای آمریکا درباره صورت اقلامی چون سلاح و ادوات و فهرست مواد که مرتبط با فناوری پیچیده بمب‌های پیشرفته‌ای هستند که در راه‌ها به کار گذاشته می‌شوند، اظهار نظری نکرد.

واشنگتن می‌گوید در یورش به محل اقامت یکی از رهبران شیعه عراق که این دو فرستاده ایران در آنجا بوده‌اند این مدارک را به دست آورده است. نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید سفیر ایران با این حال می‌گوید چنین چیزی دلیل حضور این ایرانی‌ها در محل سکونت این رهبر شیعه نبوده است.

نيويورک تايمز می نويسد: « سفير ايران برای اولين بار اذعان کرد که دو مقامی که ماه گذشته توسط آمريکايی ها بازداشت و سپس آزاد شدند مقامات امنيتی بودند - موضوعی که پيشتر آمريکايی ها گفته بودند. ولی سفير می گويد که آن دو مشغول مذاکرات مشروعی با دولت عراق بودند و نبايد بازداشت می شدند.»

آقای قمی گفت: «آنها در جمهوری اسلامی در بخش امنیتی کار می‌کردند.» سفیر ایران در ادامه افزود : «این ایرانی‌ها برای آن در عراق بودند که دو کشور توافق کرده بودند که مسایل امنیتی را حل کنند.» این ایرانی‌ها «رفته بوند که با طرف عراقی دیدار کنند».

بلندپروازی های ايران در عراق

نیویورک تایمز همچنین به نقل از آقای قمی می‌نویسد ایران به زودی در عراق یک بانک ملی می‌گشاید که برای گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در عراق، تعجب‌آور به نظر آمده است.

به گزارش نیویورک تایمز، حسین العذری، یک مقام بانکی بلندپایه عراقی، تایید کرده است که بغداد به تهران برای گشایش یک بانک مجوز داده است.

به نقل از نیویورک تایمز، آقای قمی گفته است که این بانک نخستین بانک از مجموعه‌ای از بانک‌های ایرانی است که در عراق گشایش خواهند یافت که از جمله آن‌ها یک بانک کشاورزی و سه بانک خصوصی خواهند بود.

به گفته آقای قمی از دیگر برنامه‌های تهران انتقال نفت سفید و برق به عراق است و همکاری‌های کشاورزی ایران و عراق از دیگر طرح‌های ایران در مناسبات اقتصادی دو کشور است.

به نوشته نیویورک تایمز آقای قمی جزییات زیادی از همکاری‌های نظامی با عراق ارایه نداد اما در عین حال گفت افزایش گشت‌های مرزی و تشکیل یک "کمیته مشترک امنیتی" تازه از جمله این همکاری‌ها خواهد بود.

نيويورک تایمز می گويد پیش از این مصاحبه پرسش‌های مشخص شده‌ای در اختیارسفیر گذاشته نشده بود ولی با این حال، سفیر در جریان موضو‌عات کلی قرار گرفته بود و پیدا بود که آقای قمی خود را برای پاسخ‌های مفصل در بسیاری از موارد آماده کرده است.

نیروهای آمریکایی در روز 21 دسامبر به اقامتگاه عبدالعزیز حکیم، پرنفوذ ترین رهبر شیعه عراق یورش بردند و فرستادگان ایران را در آنجا دستگیر کردند.

این ایرانی‌ها در منزل هادی العامری، که در اقامتگاه عبدالعزیز حکیم واقع است، دستگیر شدند. هادی العامری، رییس‌ کمیته امنیت ملی عراق و رییس سپاه بدر (شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی) است.

نیویورک تایمز آورده است که واشنگتن می‌گوید این ایرانی‌ها برای حمایت از شبه نظامیان شیعه و از جمله سپاه بدر به منزل هادی العامری رفته بودند. با این حال سفیر ایران گفته است که دو فرستاده ايرانی با العامری در چارچوب گفتگو با یک مقام دولتی دیدار داشته‌اند.

آقای قمی می‌گوید این فرستادگان ایرانی حتی شب را در اقامتگاه آقای عبدالعزیر حکیم سپری نمی‌کردند مگر در مواقعی که کار آنها تا دیروقت ادامه می‌یافت و آنها به دلیل حکومت نظامی مجبور می‌شدند که شب را در آنجا بمانند.

"به آمريکايی ها هم بگوييد بيايند"

سفیر ایران به گزارشگر نیویورک تایمز گفته است که "ما نیاز نداریم که عراق بهای دشمنی ما با آمریکا را بپردازد" و به آمریکا هشدار داد که در "پرونده هسته‌ای تنش" درست نکند.

وی گفته است که اگر به ايران اجازه داده شود در بازسازی عراق نقش پيدا کند اين کشور حاضر است با شرکتهای بين المللی همکاری کند: «شرکتهای آمريکايی را هم ترغيب کنيد که به اينجا بيايند.»

به نوشته نیویورک تایمز، سفیر ایران در این گفتگو به فارسی سخن می‌گفت و گاهی برای اینکه اطمینان یابد منظورش درست منتقل شده به انگلیسی صحبت می‌کرد.

لينک مطلب در نيويورک تايمز
Iranian Reveals Plan to Expand Role in Iraq, New York Times

نظرهای خوانندگان

چرا می خواهید از رژیم دفاع کنید. چرا از گل و بلبل سفارت با آب و تاب تعریف کردید. در خبر رادیو فرداآمده است که ایرانی های دستگیر شده در اربیل امنیتی بوده اند و شما اسمی از آن نبردید. بهتر است بروید تهران. در خبر رادیو فردا اصلا چیزی از ماموران رژیم در بغدا د نیامده. از خودتان درآورید؟
-----------------------------
دوست عزيز
اگر توجه کرده باشيد گرچه اين خبر در راديو فردا با تيتری آمده بود که می گفت دستگيرشدگان اربيل مامور امنيتی بوده اند اما اکنون تصحيح شده است. در واقع در متن مصاحبه تنها در باره دو فرستاده بازداشت شده ايرانی که بعدا آزاد شدند صحبت می شود و نه دستگيرشدگان اربيل. منبع اصلی هم در پای مقاله آمده که می توانيد چک کنيد. -زمانه

-- بدون نام ، Jan 30, 2007 در ساعت 08:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران