تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تحویل یک هلندی به آمریکا به اتهام شورش درعراق

دولت هلند یک تبعه عراقی‌تبار این کشور را بنا به درخواست واشنگتن به آمریکا تحویل داده است. این فرد از سوی مراجع قضایی آمریکا با اتهاماتی در باره خشونت‌های عراق مواجه است. ایفو همز، سخنگوی دستگاه قضایی هلند، شنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفت که وسام الدلیمه که سی و دو سال دارد "با یک هواپیمای نظامی در مسیر آمریکا است".

وکلای این عراقی که سال گذشته نتوانستد در برابر اقامه دعوا علیه این فرد به پیروزی دست یابند می‌گویند که الدلیمه در آمریکا دادگاهی منصفانه نخواهد داشت و با خطر شکنجه روبروست.

اگر محاکمه الدلیمه در آمریکا برگزار شود این نخستین دادگاهی است که فردی را در خاک آمریکا با اتهامی در پیوند با شورش‌های عراق به محاکمه می‌کشاند.

توطئه برای کشتن شهروندان آمریکایی در خارج از آمریکا و آموزش ساخت بمب، از جمله اتهاماتی که در سال 2005 از سوی دستگاه قضایی آمریکا به این تبعه هلند زده شده است.

به گفته مقامات آمریکایی الدلیمه در سال 2003 از هلند به عراق رفته و با گروهی که خود را مجاهدین فلوجه می‌نامیدند تماس گرفته است. به گفته همین مقامات این گروه هدف خود را کشتن آمریکایی‌ها ذکر کرده بود.


بر پایه همین گزارش، گفته می‌شود که این شهروند هلندی در راه‌های فلوجه بمب کار می‌گذاشته است. الدلیمه در سال 2005 به اتهام طرح‌ریزی عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق، در کشور خاک هلند دستگیر شد. همچنین گفته می‌شود که که این فرد در یکی از فیلم‌های گروه‌های شورشی عراق دیده شده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در این باره افزوده است، الدلیمه در جلسه دفاع خود در شهر روتردام هلند گفت که وی بی گناه است و پس از اینکه از سوی شورشیان عراقی ربوده و مضروب شد، از ترس اینکه شورشیان سرش را ببرند مجبور شد در این ویدیو حضور یابد. در این فیلم که درسال 2003 از تلویزیون هلند پخش شد الدولیمه گفت: "همه می‌دانند که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌‌ها برای دزدیدن نفت ما به عراق آمده‌اند. من جانم را نثار سرزمین و مردم خود می‌کنم. من از آن زن‌ها و کودکانی که در تلویزیون می‌بینید به‌خاطر آمریکا می‌میرند کمتر یا بیشتر نیستم".
الدلیمه می گوید برای یک جشن نامزدی به عراق رفته بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران