تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بروجردی: به سمت راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ می‌رویم

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در جمع اعضای جامعه اسلامی مهندسین، اظهار داشت اصرار بر حق دستیایی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به خاطر حقی است که طبق بند 4 ان.پی.تی داریم و دیگر اینکه این مسئله حق فرزندان ایران و آینده کشور با توجه به پایان‌پذیر بودن انرژی فسیلی است.

بروجردی گفت: "به زودی باید مراسم پایان صادرات نفت را برگزار کنیم و اگر به فکر جایگزین برای آن نباشیم، دچار مشکلات جدی خواهیم شد".

بروجردی با کم اهمیت نشان دادن تصویب قطعنامه 1737 گفت: "اگر امروز چین در شرایط قطعنامه، قرارداد گاز طبیعی را با ما امضاء می‌کند، نشان‌دهنده‌ آن است که آنها نگاهی کاملا منطقی به توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران دارند و این مساله موجب عصبانیت آمریکا می‌شود".

بروجردی همچنین به تلاش کشورهایی مثل چین و فرانسه اشاره کرد که تلاش می‌کنند بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای ایران شکسته شود .

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره راه‌اندازی مجموعه تازه سانتریفروژهای ایران گفت:" دو زنجیره 164تایی، راه‌اندازی شده است و به سمت راه‌اندازی 3000 سانتریفیوژ می‌رویم که تثبیت توانمندی ایران در این عرصه است".


پیش از این خبرگزاری، آسوشیتدپرس به نقل از مقامات سازمان ملل گزارش داده بود که ایران در نظر دارد "در ماه آینده در تاسیسات زیر زمینی نطنز غنی سازی اورانیوم را آغاز کند".
در واکنش به این خبر، نیکلاس برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا اظهار داشت که اگر ایران دست به چنین اقدامی بزند مرتکب یک "خطای محاسباتی بزرگ" شده است.

نیکلاس برنز در این باره گفت: "اگر ایران چنین گامی بردارد، با مخالفت جهانی مواجه خواهد شد" و "اگر آنها گمان می‌کنند با سه هزار سانتریفوژ قطعنامه دیگر شورای امنیت و فشار مضاعف جهانی در انتظار آنها نیست، سخت در اشتباهند".

بروجردی آنچه را که "به عنوان اجماع بین‌المللی علیه ایران در دنیا مطرح می‌شود" را ، "یک شوخی" دانست و بیان داشت: "در نقطه مقابل این تلاشها، ما باید در داخل با حضور تمام نیروهای سیاسی و اجتماعی، به یک هم‌داستانی برسیم".

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خاطرنشان کرد: "جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب حاضر در مجلس شورای اسلامی با وجود اختلاف‌ نظرها در برخی از مسائل، در بحث هسته‌یی کاملا یک‌نظر هستند".

بروجردی با انتقاد از نقش برخی کشورهای عربی در عراق اظهار داشت: "کشورهایی مثل عربستان و برخی دیگر ، نگران آن هستند که اکثریت شیعه‌ در عراق به حاکمیت برسند؛ چرا که همیشه در سالهای گذشته،‌ اکثریت شیعه در عراق به لحاظ حاکمیت، در اقلیت بودند و این وضعیت امروز تغییر کرده است".

پادشاه عربستان در گفتگو با روزنامه کویتی السیاسه که روز شنبه منتشر شد بدون اینکه نامی از ایران ببرد به تلاش‌هایی برای شیعه کردن اهل سنت در منطقه اشاره کرده و گفت این تلاش‌ها به موفقیت نخواهد رسید و اهل سنت همواره اکثریت را در جهان اسلام تشکیل خواهند داد. ملک عبدالله در عین حال اظهار داشت که این کشور ائتلافی علیه ایران تشکیل نداده است.

بروجردی با اشاره به سفرهای اخیر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در هفته‌های اخیر به عربستان، گفت: "ایشان برای رفع این نگرانی‌ها، در هفته‌های اخیر دو بار به عربستان سفر کرده و مذاکرات پرحجمی را با مقامات آن کشور از جمله ولیعهد عربستان داشتند".

پادشاه عربستان در مصاحبه السیاسه گفته بود که از علی لاریجانی خواسته است که تجارب سیاست خارجی عربستان را در همکاری با کشورهای شرق و غرب به ایران منتقل کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با این حال وضع پیش آمده میان ایران و آمریکا را بحرانی توصیف کرد و گفت: "یک بعد تهدیدات جنگ روانی است و مجموعه‌ مدیریت این بحران در جدی شدن یا نشدن آن، نقش دارد؛ این در حالی است که آمریکایی‌ها در دوران جنگ عراق ما را آزموده‌اند و در تجربه جنگ 33 روزه لبنان هم، مشاهدات خوبی داشتند؛ تحلیل ما این است که دست به چنین حماقتی نزنند. آمریکاییها در منطقه بدون تردید آسیب‌پذیرند و ضررهای این آسیب جبران‌ناپذیر است".

به گزارش ایسنا، بروجردی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه در پایان مهلت شورای امنیت به ایران، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: "دوم اسفندماه مهلت سه ماه ایران پایان می‌یابد؛ اگر با مجموعه‌ای از تحرکات سیاسی، راهی باز شود که هیچ؛ در غیر این صورت باز یک فصلی از بحث‌های چالشی بین اعضای شورای امنیت گشوده خواهد شد؛ آمریکا در این مسیر سعی دارد با حمایت کشورهای غربی برای رفتن به سمت قطعنامه‌ بعدی تلاش کند، اما کشورهایی مثل چین و روسیه، به راحتی تن به این مسیر نخواهند داد".

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص پیگیری برنامه‌های هسته‌ای ایران به کمیته ویژه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در مجلس گفت: "این کمیته با نقش‌آفرینی سازمان انرژی اتمی به ریاست مهندس بی‌طرف، وزیر نیروی سابق، و کمیته‌ای متشکل از کارشناسان هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است".

بروجردی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این آیا امکان وجود دارد که بدون تزریق گاز، دستگاه‌های سانتریفیوژ به کار خود ادامه دهند و در عین حال مسیر مذاکره ادامه یابد، گفت: "زمانی می‌توان این مسئله را مورد توجه قرار داد که تحت این عنوان پیشنهادی مطرح شود تا در مدتی که تزریق گاز صورت نمی‌گیرد، مذاکرات برای اعتمادسازی صورت گیرد؛ این در حالی است که معتقدم اعتمادسازی برای صلح‌آمیز بودن فعالیتهای هسته‌یی ایران انجام شده است".

وی ادامه داد: "بازرسی‌های آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، روند عادی خود را دارد و در قالب پادمان، سالی 12 ماه از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌شود؛ ایران در دو سالی که پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کرد، بازرسی‌های ویژه را پذیرفته و 20 نقطه نظامی ایران مورد بازدید قرار گرفته؛ این در حالی است که نیتجه‌ی این بازرسی‌ها این بود که ایران هیچ فعالیت غیرصلح‌آمیز و اعلام نشده، ندارد".

وی در پاسخ به این سئوال که شرایط بازرسی‌ها از کشتی‌هایی که به بنادر ایران می‌آیند را چه کسی به عهده می‌گیرد؟ گفت: "این بازرسی‌ها بیشتر در بنادر مبدا صورت می‌گیرد".

بروجردی در خصوص آنچه یکی از حاضرین پرسید، مبنی بر اینکه مجموعه‌ای از تجهیزات وزارت نفت در بندر آلمان نگه داشته شده است، با تایید این مطلب، گفت: "این تأسیسات با عنوان کارکرد دوگانه در بندر آلمان نگه داشته شده است؛ در عین حال بازرسی در چهارچوب قطعنامه‌ی 1737 از کشتی‌هایی که به ایران می‌آیند، در کشور مبدأ صورت می‌گیرد".

وی با اشاره به اقدام کمیته تجدیدنظر در همکاری‌ها با آژانس، گفت: "در اولین اقدام این کمیته، کشورهایی که در صدور قطعنامه‌ی اخیر علیه ایران نقش داشتند، بازرسان‌شان از ورود به ایران منع شدند و این مسئله به آژانس به طور رسمی ابلاغ شده است".

بروجردی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه رفتار چین در امضای قرارداد گاز طبیعی با ایران را نباید جدی گرفت، چرا که چین رفتارهای گذشته‌اش نشان داده است هرجا احساس خطر کند، کنار می‌کشد، اظهار داشت: "ما سخت‌ترین دورانمان جنگ تحمیلی بود، در آن شرایط چینی‌ها خیلی خوب عمل کردند و بسیاری از نیازهای ما را برطرف ساختند و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها معتقدند حربه‌ تحریم کارساز نخواهد بود".

بروجردی در حاشیه‌ این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به اخباری مبنی بر آزمایش موشک ماهواره‌ای ایران، گفت: "اگر چنین خبری درست باشد، طبعا مسئولان ذیربط کشور هم آن را رسما اعلام می‌کنند، اما فکر می‌کنم در مقطع فعلی، این مسئله در حد خبری است که یکی از نشریات آمریکایی به آن پرداخته بود؛ آزمایشهای موشکی ایران به طور رسمی اعلام شده است و اگر چنین اتفاقی قرار باشد بیفتد، قطعا اعلام می‌شود".

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، اعلام کرده است که قصد دارد محدودیت‌هایی را علیه ایران اعمال کنند، چرا که برخی ایرانی‌ها با اغتشاش‌گران داخل عراق همکاری دارند، اظهار داشت: "شرایط عراق بسیار ویژه است و آمریکایی‌ها به دولتمردان عراق فشار وارد می‌کنند و آنها در یک شرایط ویژه ممکن است اظهارنظرهایی را انجام دهند که نه سیاست دولت عراق است و نه نظر خود آن دولتمردان؛ آقای زیباری سال‌های زیادی است که با ایران همکاری دارد و مجموعه‌ی موضع‌گیری‌هایشان همیشه مثبت بوده است؛ فکر می‌کنم این مسئله در اثر فشار آمریکا بوده باشد".

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که بوش اعلام کرده است ایرانیان مشکوک در عراق، مورد حمله نظامیان آمریکایی قرار خواهند گرفت، گفت:" این اظهار نظری کاملا تروریستی است و به همین دلیل ما در اینکه رییس جمهور آمریکا چنین اظهارنظری را کرده است، تردید کردیم؛ اگر چنین چیزی درست باشد، ایشان باید به افکار عمومی جامعه بین‌الملل پاسخ دهد".

وی با اشاره به تهدیدات آمریکا نسبت به ایران، اظهار داشت: "مسلما اگر ایران را در اقدامی عملی قرار دهند، طبیعتا هر کنشی، واکنش متناسب با خود را خواهد داشت".

بروجردی در پاسخ به اینکه قرار است در 22 بهمن، نصب 3000 سانتریفیوژ را داشته باشیم یا تزریق گاز به آنها را، گفت:" تا قبل از آنکه نصب نشود، مسلما تزریق گازی صورت نمی‌گیرد؛ در حال حاضر نصب این دستگاه‌ها در حال انجام است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران