تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متکی: جلوگیری از ورود بازرسان قانونی است


کنفرانس خبری مشترک وزیر امورخارجه ایران با همتای بلاروس- عکس: خبرگزاری دانشجویان ایران

منوچهر متكی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه جلوگیری از ورود ۳۸ بازرس آژانس به ایران را قانونی خواند و آن را در چارچوب پیمان ان. پی. تی دانست.

منوچهر متکی که در یک کنفرانس خبری با همتای بلاروسی خود در تهران شرکت داشت، گفت : "روابط ایران با آژانس بر اساس مقررات حاكم بر این همكاری‌ها صورت می‌گیرد و ما این مقررات را همواره بر اساس حقوقی كه در چارچوب ان.پی.تی برای اعضا در نظر گرفته شده است رعایت می‌كنیم".

وزیر امورخارجه ایران در ادامه افزود: "در خصوص نوع همكاری‌هایمان با آژانس تصمیم‌گیری‌های خاص خود را داریم و این تصمیمات كاملا قانونی و در روابط ایران و آژانس مشكلی را ایجاد نخواهد كرد".

در ماه دسامبر پارلمان ایران با تصویب طرحی از دولت خواست در روابط خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند. خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش می‌دهد که تهران با ارسال نامه‌ای به این آژانس خواسته است که کریستین چارلیر، یک مقام ارشد بلژیکی که بر بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد، به دلیل آنچه که درج گزارش‌های آژانس در رسانه‌ها خوانده است، برکنار شود.

به گزارش ایسنا آقای متکی اظهار داشت: "این مساله را كه برخی كارشناسان مبنی بر نگه داشتن سانتریفیوژها در حالت گرم مطرح می‌كنند را تایید نمی‌كنم، ما از راه‌كارهایی كه صلح آمیز بودن مساله هسته‌ای ایران و حقمان را برای داشتن چرخه سوخت هسته‌ای تایید كند استقبال می‌كنیم".
متکی همچنین درباره برخی گزارش‌های منتشر شده درباره استراژی دولت بوش درباره "کشتن یا دستگیری" ماموران امنیتی ایران در عراق گفت: "ایران بخشی از حل مشكل عراق است، نه مشكل عراق. سیاست ایران در چهار سال گذشته حمایت از روند توسعه سیاسی و دولت سازی در عراق بوده است. ما در اتخاذ این مواضع همیشه پیشتاز بوده‌ایم".

وزیر امورخارجه ایران همچنین اعلام کرد که ایگور ایوانف، رییس‌شورای امنیت ملی روسیه، روز شنبه به تهران می‌آید.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران