تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

افتتاح جشنواره جهانی فیلم روتردام

سارا محمدی

جشنواره جهانی فیلم روتردام، روز چهارشنبه 24 ژانویه، با سخرانی کوتاه مدیر جشنواره، خانم «ساندرا دن هامر» )ُ Sandra den Hamer) افتتاح شد. به گفته او جشنواره جهانی فیلم روتردام، دومین جشنواره بزرگی است، که برعکس جشنواره هایی مانند «کن» درش بر روی مردم و فیلم دوستان باز است و رکن اصلی جشنواره را تماشاگران آن تشکیل می دهند.

خانم « دن هامر» در سخنرانیش به اهمیت بنیاد هوبرت بالس تاکید کرد. او اعلام کرد از زمان تاسیس این بنیاد (1988) تا به اکنون تقریبا 600 فیلم در آسیا، خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین با کمک این بنیاد، ساخته شده اند.

او در ادامه گفت: "سیاستهای مالی جدید دولت هلند تهدید بزرگی است برای ادامه فعایتهای این بنیاد. " با این سیاستها نه تنها حمایت از فیلمسازان از بین می رود بلکه تبادل فرهنگ ها هم مورد تهدید قرار می گیرد."

جشنواره، امسال با فیلم آرژانتینی آنتن (La antena) با حضور کارگردان فیلم «استبان ساپیر» (Esteban Sapir) آغاز به کار کرد. او بعد از تشکر از بنیاد «هوبرت بالس» می گوید: " با این نمایش، این فیلم دیگر متعلق به من نیست بلکه متعلق تماشاگران است." آنتن دومین فیلم این کارگردان، افسانه ای است درباره قدرت معجزه آسای صدای انسان.

جشنواره هر سال، با نمایش یک فیلم در دو سالن، اغاز می شود ولی امسال به دلیل عدم دریافت، دو حلقه از فیلم آنتن، در سالن دوم فیلم «طلوع آزادی» (Rescue Dawn) به عنوان دومین فیلم افتتاحیه به نمایش گذاشته شد. «جرمی داویس» (Jeremy Davies) یکی از هنرپیشه اصلی فیلم در آغاز و پایان فیلم برای پاسخ به سوالات حاضر بود.

بعد از نمایش دو فیلم افتتاحیه مهمانان جشنواره، در سالن « د دولن» (De Doelen) با نوشیدنی و موزیک زنده پذیرایی شدند. در جشن افتتاحیه بیشتر دست اندکاران سینمای هلند وبرگزار کنندگان جشنواره های کشورهای همسایه به چشم می خوردند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران