تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گفتگوی ایران و عربستان در مورد لبنان

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایران و عربستان سعودی تلاش‌های خود را برای حل اوضاع وخیم سیاسی در لبنان تشدید کردند. ایران، روز چهارشنبه در رابطه با لبنان، مذاکراتی با عربستان انجام داد. عربستان از مهم‌ترین حامیان مالی حکومت بیروت است. طی روزهای اخیر، نیروهای حکومتی بیروت با اپوزیسیون این کشور که از سوی حزب‌الله لبنان رهبری می‌شوند درگیری‌هایی داشته‌اند.

به گزارش شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران، شاهزاده بندر بن سلطان، دبیر کل شورای امنیت ملی سعودی مذاکراتی را در تهران با علی لاریجانی در مورد "شرایط بحرانی لبنان" انجام داده‌است.

مذاکرات بن سلطان و لاریجانی یک روز پس از کشته شدن سه نفر در درگیری‌ نیروهای حکومتی لبنان با افراد اپوزیسیون این کشور انجام شد. در این مذاکرات، هر دو طرف بر "لزوم یافتن راه حلی که مورد توافق همه گروه‌های لبنانی باشد" تأکید کردند.

این گفتگوها پیش از آغاز کنفرانس بین‌المللی پاریس برای بازسازی لبنان انجام شد.

کمک به حکومت لبنان

در جریان کنفرانس پاریس که روز پنج‌شنبه برگزار شد، آمریکا قول ۸۰۰ میلیون دلار و فرانسه قول ۶۵۰ میلیون دلار کمک به لبنان را داده‌اند. در مجموع، کشورهای غرب و عربستان نزدیک به سه‌ میلیارد دلار کمک و وام برای بازسازی لبنان تعهد کرده‌اند.

دولت لبنان از سوی نیروهای اپوزیسیون بویژه نیروهای حزب‌الله تحت فشار است و اعتصاب عمومی نیروهای مخالف در روز سه‌شنبه ۲۳ ژانویه اوضاعی بحرانی برای این حکومت ایجاد کرد.

منبع: اي.اف.پی

Iran-Saudi hold talks on Lebanon crisis

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران