تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

وزیر دفاع اکوادور کشته شد


رییس جمهور اکوادور و همسر او در مراسم خاکسپاری وزیر دفاع این کشور- عکس:AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقامات دولت اکوادور، خانم گوادالوپه لاریوا، وزیر دفاع اکوادور در سانحه برخورد دو بالگرد نظامی اکوادوری به یکدیگر، جان خود را از دست داد.

در این برخورد که چهارشنبه شب به وقت محلی، ۲۴ ژانویه، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در کرانه اقیانوس آرام رخ داد دختر هفده‌ساله خانم لاریوا و پنج تن دیگر از سرنشینان نیز جان باختند.
به گفته گوستاوو لارئا، وزیر کشور اکوادور، آن پنج تن از مقامات ارتش اکوادور بودند و این دو بالگرد یک تمرین شبانه نظامی در نزدیکی پایگاه هوایی مانتا را انجام می دادند.

لاریوا رهبر حزب سوسیالیست اکوادور بود و رافائل کورئا، رئیس جمهور چپگرای اکوادور او را به عنوان نخستین زن در سمت وزیر دفاع این کشور برگزید. کشته‌شدن لاریوا ۹ روز پس از انتخاب او به عنوان وزیر دفاع روی داد. او خود را "یک انقلابی، یک زن چپگرای راستین" می‌نامید.

اختلاف نظر در مورد علت سقوط

لاریوا علناً با حضور نیروهای نظامی آمریکا در اکوادور و عملیات ضد مواد مخدر آمریکا در منطقه مخالفت می‌کرد. کورئا، رئیس جمهور اکوادور نیز قول داده‌است تا اجازه حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی مانتا را پس از سال ۲۰۰۹ تمدید نکند. ایالات متحده از مانتا به عنوان پایگاهی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در منطقه اقیانوس آرام استفاده می‌کند.
به نقل از آرون شرینییَن، سخنگوی سفارت آمریکا در اکوادور، تیم‌های آمریکایی برای یافتن علت سقوط این بالگردها با مقامات اکوادوری مشغول همکاری هستند.

از سوی دیگر گوساوو آیالا، نائب‌رئیس حزب سوسیالیست اکوادور، در مورد علت این سانحه اظهار تردید کرد و خواستار آن شد تا حزبش در تمامی تحقیقات مربوطه مشارکت داشته‌باشد.

Ecuador’s defense minister killed

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران