تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ایران مانع ورود ۳۸ بازرس آژانس می‌شود


علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس / عکس از ایسنا

کمیته‌ ویژه بررسی مصوبه‌ مجلس ایران مبنی بر ایجاد محدودیت‌های همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درپی صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، در اولین گام اجرای این مصوبه از ورود 38 تن از بازرسان این آژانس به ایران جلوگیری کرد.

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو خبرگزاری دانشجویان ایران ،ایسنا، با اعلام این خبر گفته است: "مجلس شورای اسلامی چندی پیش مصوبه‌ قانونی دیگری مبنی بر ایجاد محدودیت در ارتباط با آژانس انرژی اتمی، تصویب کرده بود که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده‌ است و این مصوبه به شورای عالی امنیت ملی نیز ابلاغ شده و این شورا، کمیته‌ ویژه‌ای را برای بررسی این مسئله تشکیل داده است".

وی افزود: "این کمیته‌ پس از بررسی‌ها تصمیم گرفته که به 38 تن از بازرسان، اجازه‌ ورود به ایران را ندهد و این محدودیت رسما به آژانس انرژی اتمی اعلام شده است".

بروجردی اظهار داشت: "آنچه که مهم است، این اقدام که تصمیم نمایندگان مجلس است، وارد مرحله‌ عمل شود که شده است و نوع ملیت این افراد که ورودشان به ایران ممنوع شده، برای ما محور اساسی نیست".

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولین جلسه‌ روز گذشته کمیته ویژه پیگیری ساخت نیروگاه هسته‌ای در مجلس، اظهار داشت:" به دنبال اولین جلسه که منجر به چنین تصمیم‌گیریی از سوی نمایندگان شد، روز گذشته با حضور رؤسای کمیسیون‌های انرژی، آموزش و تحقیقات، صنایع و معادن، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، و مسؤولان ذیربط ساخت نیروگاه هسته‌ای، این جلسه برای پیگیری این مصوبه‌ مجلس تشکیل شد".

بروجردی ادامه داد: "با توجه به حساسیت مجلس در اجرای مصوبه‌ای که بیش از یکسال از آن می‌گذرد و آن عبارت از تولید 20 هزار مگاوات برق توسط دولت، در جلسه دیروز تصمیم‌گیری شد که رؤسای پنج کمیسیون، نامه‌ای را خدمت رییس جمهوری برای دستور وی مبنی بر تسریع در اجرای این مصوبه بنویسند".

نماینده‌ی مردم بروجرد تصریح کرد: "هم‌چنین مقرر شد مجلس با استفاده از نمایندگانی که در امر هسته‌ای تخصص دارند، کمیته فنی ویژه‌ای را برای نظارت و پیگیری ساخت نیروگاه هسته‌ای تشکیل دهد".

به گفته‌ رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این جلسه تاکید شد تا سازمان انرژی اتمی ایران، هرچه سریع‌تر مناقصه‌ بین‌المللی ساخت نیروگاه هسته‌ای را اعلام کند که اضافه بر استفاده از ظرفیت داخلی و فنی کشور برای ساخت نیروگاه، از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده شود.

بروجردی با بیان این‌که مجلس مصر است تا هرچه سریع‌تر نیروگاه هسته‌ای بوشهر راه‌اندازی شود، اظهار داشت: "نمایندگان می‌خواهند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ساخت نیروگاه هسته‌ای در کشور، عملیاتی شود و هم‌چنین از طریق مناقصه‌های بین‌المللی، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای را دنبال کنند تا سوختی که با هدف استفاده از آن، در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود، بتواند جایگزین خود را در نیروگاه‌های ساخته شده پیدا کند".

وی با اشاره به ارسال برخی نامه‌های ناشناس به برخی از نمایندگان شرکت‌های خارجی، اظهار داشت: "چندی است برخی نامه‌های ناشناس به برخی از نمایندگان خارجی بویژه شرکت‌های اختصاصی بویژه شرکت‌های نفتی توتال و شل ارسال شده که فکر می‌کنم این‌گونه اقدامات حرکت در جهت خواست آمریکایی‌ها است".

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با اشاره بر این‌که وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید عوامل این گونه اقدامات را شناسایی و با آنها برخورد کنند، تصریح کرد: "کلیه شرکت‌هایی که با مجوز و اجازه رسمی، در ایران دفتر دارند در کمال امنیت خاطر و آسوده باید به فعالیت‌های خود ادامه دهن".

بروجردی افزود: "با توجه به این‌که بسیاری از پروژه‌های ما با این شرکت‌های بزرگ در حال انجام است، هرگونه تهدیدی نسبت به این شرکت‌ها، غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است و مسئولان ذیربط باید این‌گونه اقدامات مشکوک را پیگیری کنند".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران