تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جذابیت تحریم ایران برای برخی بانک‌های سوییسی




دو بانک عمده سوییس "کردیت سوییس" و "یو اس بی" از چندی پیش معاملات مالی خود را با ایران متوقف کرده‌اند و به افراد حقیقی و حقوقی ایرانی دارنده حساب اطلاع داده‌اند که حاضر به ادامه همکاری بانکی و مالی با آنها نیستند.



با توجه به حجم بالای معاملات خارجی ایران، شماری از آگاهان به امور بانکی معتقدند که احتمالا دو بانک سوییسی یادشده حاضر به چشم پوشی از سود این معاملات نیستند و بخشی از فعالیت‌های بانکی ایران را کماکان پوشش خواهند داد.



از سویی، برخی از بانک‌های کوچک سوییسی اعلام کرده‌اند که آماده انجام فعالیت‌های بانکی آن دسته از ایرانیانی هستند که حساب خود را ناخواسته در دو بانک عمده سوییس بسته‌اند. روزنامه زوریخی "تاگس آنسایگه " ضمن انتشار این خبر، "کانتونال بانک" زوریخ را از جمله بانکی‌هایی می‌داند که آمادگی خود را برای گشایش حساب بانکی برای ایرانیان رانده شده از بانک های " یو اس بی" و "کردیت سویس" اعلام کرده است.



یکی از سخنگویان "کانتونال بانک" زوریخ در مصاحبه با روزنامه یادشده تایید کرده است که اخیرا حجم معاملات بانکی این موسسه مالی با شرکت‌ها و افراد ایرانی افزایش یافته، اما این حجم به گفته او چندان فوق العاده نیست.



مقامات "کانتونال بانک" گرچه نگرانی خود از پیامدهای تحریم سازمان ملل علیه ایران را پنهان نمی کنند، اما می‌گویند که خوش حسابی ایران و مورد اعتماد بودن این کشور معاملات بانکی با آن را توجیه می‌کند.



تاگس آنسایگه در ادامه گزارش خود با اشاره به حجم صادرات سویس به ایران می نویسد: "حجم صادرات شرکت های سوییسی به ایران در سال‌های گذشته روندی صعودی داشته و در سال 2005 بیش از 745 کرون کالا به ایران صادر رسیده است. با این همه سال 2006 متاثر از تحولات ناشی از بحران هسته‌ای ایران، رشد صادارت سویس به این کشور متوقف شده و در همان سطح سال 2005 باقی مانده است.



دارو، ماشین‌های صنعتی، ابزارهای تکنولوژیک برای اندازه گیری در مقیاس‌های بسیار کوچک و سایر کالاهایی که مشمول تحریم‌های سازمان ملل نیستند از جمله اقلام صادراتی سویس به ایران هستند..

نظرهای خوانندگان

It is a secret that US is using World Banking sytem to exert presure on Iran to give up its right. I personally don't believe in submision no matter how many Suiss Banks refuse to trade with Iran. They don't realise that Iranian from childhood have been subjected to defence of Rights and Justice.

-- Jamsheed Dashtgard ، Jan 19, 2007 در ساعت 05:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران