تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

طالبانی: تهران آماده گفتگو با واشنگتن است


Photo:REUTERS

جلال طالبانی،رییس‌جمهوری عراق، می‌گوید ایران آماده است درباره رشته‌ای از مسائل، از افغانستان تا لبنان، با ایالات متحده به تفاهم برسد.

طالبانی در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن که روز جمعه انتشار یافت اظهار داشت که در سفر ماه نوامبر خود به تهران، مقامات ایرانی به وی گفته‌اند "آنها آماده‌اند که از افغانستان تا لبنان با آمریکا به تفاهم برسند و آمادگی دارند تا با آمریکا گفتگو کنند تا به نتایجی برسند که برای هر دو طرف رضایت‌بخش باشد".

جلا ل طالبانی در ضیافتی در قصر الشعب سوریه به روزنامه الحیات گفت: "روشن است که ما خواستار تنزل روابط آمریکا - ایران به درگیری فرسایشی در قلمرو عراق نیستیم".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که پیش از سفر روز جمعه خود به عراق از برخی کشورهای عربی خلیج فارس دیدار کرد، روز پنجشنبه در بحرین گفت ایالات متحده پیش ازبه خدمت گرفتن دیپلماسی در رابطه با ایران باید به تهران فشار بیشتری وارد آورد.

جلال طالبانی همچنین به روزنامه الحیات گفت بیشتر قربانیان درگیری‌های فرقه‌ای عراق از میان شیعیان هستند، که نشان می‌دهد ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه "جنگی علیه سنی‌ها درگرفته‌است" دروغ است.

طالبانی افزود 77 درصد از 20 هزار نفری که بین روز نخست ژانویه تا 20 نوامبر سال 2006 در عراق کشته شده‌اند شیعه بوده‌اند. در این میان تلفات سنی‌ها 11 درصد است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


محسن نامجو و ترانه‌های پرتناقض

تغییرات ساختاری میراث فرهنگی

شکاف شیعه و سنی‌های آمریکا

زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ و ایران