تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پشتیبانی البرادعی از اعزام فرستاده فرانسه به تهران




محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که تحریم‌های جهانی که ماه گذشته علیه ایران وضع شد، می‌تواند بن‌بست کنونی میان تهران و غرب را وخیم‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی روز پنجشنبه در پاریس به خبرنگاران گفت: "به باور من تحریم‌ها این مسئله را حل نخواهد کرد. فکر می‌کنم تحریم‌ها مسئله را وخیم‌تر خواهد کرد".

شورای امنیت سازمان ملل در ماه دسامبر سال 2006 به سبب ادامه غنی سازی اورانیوم از سوی تهران، برای نخستین بار تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد.

کشورهای غربی از آن بیم دارند که غنی‌سازی اورانیوم در ایران در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به کار گرفته شود. تهران همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را در راستای تولید انرژی اعلام کرده است.

در پاریس از دبیرکل سازمان انرژی اتمی سئوال شد که آیا وی از طرح اعزام فرستاده ویژه فرانسه به ایران پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ آقای البرادعی در پاسخ اظهار داشت که وی "از هر کوششی از سوی هر طرفی برای وارد ساختن ایران به یک گفتگوی فراگیر پشتیبانی می‌کند".

وزارت امورخارجه فرانسه روز سه‌شنبه تایید کرده بود که در این وزارتخانه در حال بررسی طرح‌های برای فرستادن یک فرستاده ویژه به ایران است تا درباره "مسائل منطقه‌ای" با مقامات تهران گفتگو کند. وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید که حق موجودیت اسراییل و اوضاع لبنان از جمله موضو‌عاتی خواهد بود که در تهران به بحث کشیده می‌شود.

محمد البرادعی در ادامه افزود: "هم اکنون نگرانی من از این است که هر طرف سر حرف خود ایستاده است. به کسی نیاز داریم که به کمک بشتابد".

البرادعی اظهار داشت: "اولویت من این است که اطمینان حاصل شود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را به مرحله صنعتی نکشاند، و دیگر آنکه ایران جلوی بازرسی‌ها را نگیرد".

البرادعی بر یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات تاکید کرد و گفت: "ما باید راهی برای ایجاد شرایطی بیابیم که مذاکرات از سر گرفته شود. به نظر من این عقیده نادرست است که مذاکره جایزه‌ای برای رفتار خوب است".

البرادعی که پیش از ملاقات با دوست بلازی، با خبرنگاران سخن می‌گفت قرار است با وزیر امور خارجه فرانسه درباره همکاری‌های جهانی در زمینه انرژی هسته‌ای
بحث و گفتگو کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


به تماشای آب‌های سپید

سوسیالیسم جامعه کتابخوان

چهار فیلم برگزیده‌ی جشنواره روتردام

داستان «رقص آخر»

نشانه‌های
غلط انداز