تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گزارش سازمان ملل: «کشته‌های عراق سه‌برابر بیشتر است»

طبق آمار سازمان ملل، شمار کشته‌شدگان عراق طی سال ۲۰۰۶، سه برابر بیش از آنست که حکومت عراق حدس می‌زند.


بنا بر یک گزارش از سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، بیش از ۳۴ هزار عراقی طی سال ۲۰۰۶ میلادی به‌طرزی خشونتبار جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از ایشان پیش از مرگ، شکنجه شده‌بودند.

بنابراین گزارش، اوج گرفتن خشونت فرقه‌ای در بغداد دلیل اصلی کشته‌شدن دست کم ۳۴۴۵۲ نفر عراقی در سال گذشته بوده، یعنی ۹۴ نفر در روز.

۳۶۶۸۵ نفر هم بر اثر خشونت‌ها، طی مدت نامبرده زخمی شده‌اند. این گزارش می‌افزاید که اوضاع در بغداد از دیگر نواحی بسیار وخیم‌تر است و آثار شکنجه بر بدن کشته‌ها در این شهر بیشتر دیده می‌شود.

این آمار بر پایه داده‌های رسیده از وزارت بهداشت عراق، بیمارستان‌ها، غسالخانه‌ها و دیگر نهادها گردآوری شده‌است. وزارت کشور عراق شمار تلفات عراقیان در سال ۲۰۰۶ را یک‌سوم این آمار حدس زده و آمار سازمان ملل را "اغراق‌آمیز" نامیده‌است.

اعضاء نیروهای انتظامی از قربانیان اصلی این حملات خشونتبار بوده‌اند. سازمان ملل به نقل از جواد البولانی، وزیر کشور عراق، از زمان حمله آمریکا به عراق تا کنون روزانه بطور متوسط ۱۰ پلیس کشته شده‌اند.

بنا بر این گزارش، همچنین از زمان بمب‌گذاری در مسجد شیعه سامرا که در ۲۲ فوریه ۲۰۰۶ روی داد ۴۷۰۰۹۴ نفر در عراق ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

ارتش آمریکا که سرگرم پیاده کردن یک طرح امنیتی با همکاری با نیروهای عراقی در بغداد است مدعی شده که بیشتر کشتارهای فرقه‌ای از سوی شبه‌نظامیان شیعه و بر علیه اعراب سنی اِعمال می شود.

همچنين، به گزارش خبرگزاری ها در همين روز سه شنبه انفجار يک بمب در دانشگاه مستنصريه بغداد باعث کشته شدن دست کم 65 دانشجو و زخمی شدن 138 نفر شد.

منبع: اِی.اف.پی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


به تماشای آب‌های سپید

سوسیالیسم جامعه کتابخوان

چهار فیلم برگزیده‌ی جشنواره روتردام

داستان «رقص آخر»

نشانه‌های
غلط انداز