تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رایس و لاریجانی در عربستان


عکس از رویترز

دو تن از مقامات، یکی از آمریکا و دیگری از ایران، با فاصله ای اندک از هم به عربستان سعودی سفر کردند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا به منظور جلب نظر کشورهای عرب برای پشتیبانی از حکومت عراق روز سه‌شنبه وارد عربستان شد. رایس از سعودی‌ها خواست تا از راه بخشودن بدهی‌ها، به عراق کمک کنند. به گزارش سی‌.ان‌.ان، استقبال سعودی‌ها از پیشنهادات رایس چندان گرم نبوده و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نسبت به توانایی حکومت بغداد در اجرای طرح‌های آمریکا برای بهبود شرایط در عراق، ابراز تردید کرد.


عکس از AP

بسیاری در کشورهای عربی به نوری المالکی، رئیس جمهوری شیعه عراق به دیدهٔ تردید می‌نگرند.

نامه خامنه‌ای به پادشاه عربستان
علی لاریجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه درباره سفر این هفته خود به ریاض و ملاقاتش با پادشاه عربستان و چند مقام بلندپایه آن کشور گفت: "ایران و عربستان کشورهای پرنفوذی در منطقه هستند و رابطه محکم‌تر بین این دو کشور می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک زیادی کند".

به نقل از رسانه‌های عربستان، لاریجانی در این سفر همچنین حامل نامه‌ای از آیت‌الله علی خامنه‌ای خطاب به پادشاه سعودی بوده‌است. درباره مفاد این نامه هنوز گزارشی منتشر نشده‌است.

ایران پیش از این، از پیشنهاد مداخله احتمالی عربستان سعودی به سود سنی‌های عراق، در دوران پس از ترک نیروهای آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌است.
عربستان سعودی نیز به اقلیت شیعه‌مذهب ساکن در استان‌های شرقی خود همواره با دید امنیتی نگریسته و نسبت به نفوذ عقاید سیاسی در میان ایشان با نگرانی برخورد کرده‌است.

منابع: اِی.اف.پی، سی‌.ان.ان.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


به تماشای آب‌های سپید

سوسیالیسم جامعه کتابخوان

چهار فیلم برگزیده‌ی جشنواره روتردام

داستان «رقص آخر»

نشانه‌های
غلط انداز