تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توان هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد


عکس از رویترز

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در مورد برنامهٔ دولت برای تولید ده‌هزار مگاوات برق هسته‌ای توضیحاتی داد.

وی تولید این مقدار برق هسته‌ای را از نیازمندی‌های صنایع ایران دانست. به گفتهٔ او برای تولید این مقدار برق، نیاز به ساخت ده نیروگاه سوخت هسته‌ای و برای ساخت این ده نیروگاه نیاز به ساخت بیش از سه‌هزار سانتریفوژ است.

سانتریفوژ یا دستگاه مرکزگریز، دستگاهی است که از چندین استوانه درست شده که با سرعت بسیار زیاد حول محور خود می‌گردند و با این کار مولکول‌های مختلف را از هم جدا می سازند. این روش برای غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دارد.
این سه‌هزار دستگاه مرکزگریز قرار است در حوالی نطنز در استان اصفهان نصب گردند.

آقای الهام گفت: "ما برای تحقق این امر در حال برنامه‌ریزی هستیم و در آینده نزدیک گزارش کاملی در این باره ارائه خواهیم داد". او همچنین اظهار داشت که در دهه فجر در بهمن‌ماه آینده "خبر مهمی" در مورد تکمیل برنامه هسته‌ای ایران اعلام خواهد کرد.

میزان پیشرفت ایران در نصب این سانتریفوژها تا این لحظه نامعلوم است. ایران پیش از این، تکمیل نصب دو آبشار سانتریفوژی، شامل ۱۶۴ عدد سانتریفوژ را در نظنز تأئید کرده‌بود. ۳۰۰ سانتریفوژ جدید قرار است به آبشارهای پیشین افزوده شود. به مجموعه‌ای از چندین دستگاه مرکزگریز یک آبشار گفته می‌شود.

آقای الهام افزود که تمامی اقدامات هسته‌ای ایران زیر نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
او همچنین درباره قطعنامه شورای امنیت در مورد تحریم ایران تاکيد کرد "ما راه خود را دنبال می کنيم ولی اگر موانعی ايجاد کنند، ما نيز مسيری را دنبال خواهيم کرد تا از اين موانع گذر کنيم."

منابع: اِی.اف.پی، ایسنا، بی‌بی‌سی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


به تماشای آب‌های سپید

سوسیالیسم جامعه کتابخوان

چهار فیلم برگزیده‌ی جشنواره روتردام

داستان «رقص آخر»

نشانه‌های
غلط انداز