تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعدام برادر و یک دستیار صدام


عکس از رویترز

سحرگاه روز ۱۵ ژانویه دو تن از همکاران نزدیک صدام حسین به‌دار آویخته شدند. یکی از این دو نفر برزان ابراهیم التکریتی، برادر ناتنی صدام حسین، و نفر دیگر عَواد حامد البندر، دادستان عالی انقلاب در حکومت پیشین عراق بود.
اعدام آنها نیز همانند اعدام صدام حسین، به دلیل نقش ایشان در کشتار مردم روستای دُجیل اعلام شده‌است. دجیل روستایی شیعه‌نشین در عراق است که در سال ۱۹۸۲ و پس از یک سوء قصد ناموفق که برای قتل صدام صورت گرفته‌بود، رژیم عراق ۱۴۸ نفر از ساکنان آن را به قتل رساند.

جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، هفته پیش خواستار به تعویق افتادن اعدام‌های جدید شده‌بود. او در این رابطه به اعتراض‌های مختلفی که به روش و روند این اعدام پس از اعدام صدام در ۳۱ دسامبر ابراز شده‌بود اشاره نمود. در جریان اعدام صدام، حاضران با تلفن همراه به فیلمبرداری از صحنه‌های آن پرداختند و از آن‌ها فریادهای دشنام‌آمیز شنیده می‌شد.

یکی از سخنگویان دولتی عراق تأکید کرد که این‌بار اعدام‌ها مطابق موازین قانونی اجرا شده‌است، ولی او اذعان داشت که سر برزان التکریتی به هنگام اعدام از تن او جدا شده‌است. یکی از مشاوران دولتی عراق گفت: "در چنین اعدام‌هایی چنین چیزی بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد". او این امر را "جزای الهی" قلمداد کرد.

التکریتی رئیس پلیس مخفی صدام بود.

طاها ياسين رمضان، معاون رئيس جمهوری در حکومت پیشین عراق نیز از سوی دادگاه رسیدگی به پرونده دجیل به حبس ابد محکوم شده ولی دستور رسیدگی مجدد به پرونده او صادر شده است.

نظرهای خوانندگان

این اعدامها نشانه این است که هیچگاه دموکراسی و آزادگی در کشورهای عقب اقتاده مثل عراق و ایران و افغانستان و کشورهایی که درگیر تعصب مذهبی هستند برقرار نمی شود. این یک واقعیت است.

-- بدون نام ، Jan 15, 2007 در ساعت 01:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


به تماشای آب‌های سپید

سوسیالیسم جامعه کتابخوان

چهار فیلم برگزیده‌ی جشنواره روتردام

داستان «رقص آخر»

نشانه‌های
غلط انداز