تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

محاکمه نازی‌ها در ایتالیا پس از ۶۳ سال



یک دادگاه نظامی ایتالیا روز شنبه 10 افسر و سرباز پیشین پلیس اس. اس حزب نازی رابرای کشتار 955 نفر در شمال ایتالیا در جنگ جهانی دوم مقصر شناخت.
به گزارش خبرگزاری آنسا، این 10 متهم که به صورت غیابی به حبس ابد محکوم شده‌اند در سال 1944 در مازابوتو مرتکب فجیع‌ترین کشتار در جنگ جهانی دوم در خاک ایتالیا شده‌اند.

به هفده نازی که در 81 تا 88 سالگی به سر‌می برند درپیوند با این کشتار اتهام زده شده بود. دادگاه هفت تن از آنها را تبرئه کرد.
وینچنسو سانتورو، قاضی دادگاه نظامی ایتالیا، پس از صدور این حکم گفت: "این حکم پس از یک محاکمه بسیار دشوار به نام مردم ایتالیا و مطابق با قانون صادر شده است".

والتر ردر، مهمترین افسر متهم این دادگاه ، پیش از این در سال 1951 در بولونیا به حبس ابد محکوم شده بود اما در سال 1985 از زندان آزاد شد.
برپایه این گزارش، ساکنین مازابوتو، شهرکی در نزدیکی بولونیا، و دو دهکده اطراف آن از 29 سپتامبر تا 5 اکتبر 1944 قتل عام شدند.

در میان قربانیان 300 زن و 40 کودک زیر پنج سال بوده‌اند. پنج کشیش نیز در همانجا کشته شدند.


مارکودپائولیس، داددستان این دادگاه گفت: "اعضای پلیس اس. اس سربازان عادی نیستند. آنها مانند تروریست‌های القاعده امروزی هستند".

جیانفرانکو لورنزینی، یک شاهد کشتار 1944 که در آن زمان 13 سال داشته است می‌گوید: "نازی‌ها نوزادان را به هوا پرتاب می‌کردند و آنها را با مسلسل می‌زدند، و به زنان تجاوز می‌کردند".

در آپریل سال 2002 یوهانس رائو، رییس‌جمهوری آلمان از مازابوتو دیدار کرد و تاسف عمیق" و "شرمساری" کشورش را برای این کشتار ابراز کرد و از بستگان قربانبان طلب بخشش کرد.

دادگاه همچنین دستور داده است که 100 میلیون یورو به عنوان غرامت به بازماندگان و نمایندگان قربانیان پرداخت شود.

نظرهای خوانندگان

ای کاش این مجازاتها مایه ی عبرت گردد نه عادت.......

-- مه رو ، Jan 15, 2007 در ساعت 02:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند