تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رایس: بوش دستور یورش به ایرانی‌ها را داده است




کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا می‌گوید رییس‌جمهوری آمریکا، در قالب یک برخورد گسترده، مجوز یورش‌ به ایرانی‌ها را در عراق را صادر کرده است.

به گفته خانم رایس، جورج بوش ماه‌ها پیش از این چنین دستوری را صادر کرده است. وزیر امورخارجه آمریکا پیش از سفرش به خاورمیانه به نیویورک تایمز گفت رییس‌جمهور، "پس از مدتی که ما شاهد افزایش تحرکات ایران در عراق بودیم و همچنین ( پس از اینکه) اقدامات مهلک ایرانی‌ها در این کشور افزایش یافت این تصمیم را اتخاذ کرد.

خانم رایس این سخنان را در حالی اظهار می‌دارد که نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، روز پنج‌شنبه به کنسولگری ایران در شهر اربیل در کردستان عراق یورش برده و کارمندان کنسولگری ایران را با خود بردند. پیش از آن نیز یک هیات ایرانی که که به دعوت جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق، به بغداد سفر کرده بود، به دست آمریکایی‌ها بازداشت شده بودند.

رایس اقدامات نظامی علیه ایران را ماموریت دفاعی توصیف کرد و گفت: "به باور ما، ایرانی‌ها به شبه‌نظامیان (در عراق) کمک می‌کنند".

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی در روز جمعه اعلام کردند که واشنگتن دارای هیچگونه طرح فوری برای حمله به هدف‌هایی در ایران نیست.

بوش روز جمعه برای نخستین بار اعلام کرد که به تعقیب آنچه که شبکه‌های تروریستی ایران خواند، خواهد پرداخت.

بوش در روز چهارشنبه در سخنان خود تاکید کرد: "ما جلوی حمایت ایران و سوریه را خواهیم گرفت و شبکه‌های آموزش دهنده و تامین‌کننده جنگ‌افزارهای پیش‌رفته برای دشمنانمان را شناسایی و نابود خواهیم کرد".

در واکنش به این اظهارات جورج بوش، سناتور جوزف بایدن، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به‌طور صریح به کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه، یادآور شد که او گمان نمی‌کند بوش این اختیار را داشته باشد که برای ریشه کن کردن شبکه‌های شبه‌نظامی به ایران و سوریه حمله کند.

سناتور جوزف بایدن دراین باره گفت: "اگر رییس‌جمهور نتیجه گرفته است که برای تعقیب این شبکه‌ها باید به ایران ... یا سوریه حمله کند، بر این باورم که اختیار کنونی که به رییس‌جمهور اعطا شده است تا در عراق از نیروی نظامی استفاده کند قابل تسری (به ایران و سوریه) نیست و به اجازه کنگره نیاز است".
جوزف بایدن، سناتور دموکرات، از همین رو برای رییس‌جمهوری آمریکا نامه نوشته و از آقای بوش پرسیده است که آیا وی بر این باور است که برای رخنه به مرزهای ایران و سوریه نیازی به اجازه سنا نیست؟

خانم رایس درپیوند با اظهارات آقای بوش گفته است که نمی‌خواهد درباره اختیارات قانونی رییس‌جمهور گمانه‌زنی کند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در همین رابطه به کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفته است با آنکه نیروهای آمریکایی درصددند از نفوذ ایران و سوریه در عراق جلوگیری کنند با این حال هیچ طرح فوری برای حمله مدنظر نیست.


وزیر دفاع دولت بوش گفت: "ما بر این باوریم که می‌توانیم این شبکه‌ها را که در داخل سرزمین عراق دست به (اقدامات) حمایتی می‌زنند را از هم گسیخته سازیم، و در این صورت نیازی به حمله به ایران نیست".

رابرت گیتس در ادامه افزود: "هرگونه عملیات نظامی در ایران، در حکم آخرین گزینه خواهد بود".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند