تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نگرانی سناتورهای آمریکایی از درگیری با ایران و سوریه




سناتورهای دموکرات‌ و جمهوری‌خواه آمریکایی از کشیده شدن جنگ عراق، به ایران و سوریه ابراز نگرانی شدید کردند.

جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد برای بر قراری ثبات در عراق 21500 نفر بیشتر به این کشور گسیل خواهد کرد.

بوش در روز چهارشنبه در سخنان خود تاکید کرد: "ما جلوی حمایت ایران و سوریه را خواهیم گرفت وشبکه‌های آموزش دهنده و تامین‌کننده جنگ‌افزارهای پیش‌رفته برای دشمنانمان را شناسایی و نابود خواهیم کرد".

به گزارش رویترز، در واکنش به این اظهارات جورج بوش، سناتور جوزف بایدن، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به‌طور صریح به کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه، یادآور شد که او گمان نمی‌کند بوش این اختیار را داشته باشد که برای ریشه کن کردن شبکه‌های شبه‌نظامی به ایران و سوریه حمله کند.

سناتور جوزف بایدن دراین باره گفت: "اگر رییس‌جمهور نتیجه گرفته است که برای تعقیب این شبکه‌ها باید به ایران ... یا سوریه حمله کند، بر این باورم که اختیار کنونی که به رییس‌جمهور اعطا شده است تا در عراق از نیروی نظامی استفاده کند قابل تسری (به ایران و سوریه) نیست و به اجازه کنگره نیاز است".

جوزف بایدن، سناتور دموکرات، از همین رو برای رییس‌جمهوری آمریکا نامه نوشته و از آقای بوش پرسیده است که آیا وی بر این باور است که برای رخنه به مرزهای ایران و سوریه نیازی به اجازه سنا نیست؟

خانم رایس درپیوند با اظهارات آقای بوش گفته است که نمی‌خواهد درباره اختیارات قانونی رییس‌جمهور گمانه‌زنی کند.


این نگرانی‌ها پس از آن ابراز شده است که نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق، روز پنج‌شنبه به کنسولگری ایران در شهر اربیل در کردستان عراق یورش برده و کارمندان کنسولگری ایران را با خود بردند.

سناتور جمهوری‌خواه چاک هاگل نیز نسبت به آینده برخورد آمریکا با ایران و سوریه ابراز نگرانی کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند