تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشدار حسنی مبارک به تهران

حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در یک مصاحبه که روز پنج‌شنبه انتشار یافت به تهران
هشدار داد تا در امور عراق مداخله نکند. به گزارش هفته‌نامه مصری الاُسبوع، مبارک اظهار داشت که "ایران سعی دارد تا در عراق و در منطقه حامیانی جمع کند و من به همه اعلام می‌کنم: در عراق دخالت نکنید". وی افزود: "منازعات، آن‌گونه که در عراق جریان دارد این کشور را با خطر تجزیه روبرو می‌کند و این خطری است برای هویت ملی و هویت عربی".

او ادامه داد: "آن‌هایی که به‌دنبال نابودی منطقه هستند باید بفهمند که خطر تجزیه (عراق) بازتاب‌هایی منفی در تمام جهان خواهد داشت. جنگ‌های فرقه‌ای و قومی، تهدیدی برای منابع نفتی است".

مبارک در ماه‌ آوریل نیز طی اظهاراتی بحث‌برانگیز در رابطه با عراق گفته بود "وفاداری شیعیان عراق نسبت به ایران بیشتر است تا به کشور خودشان".

رئیس جمهور مصر همچنین در این مصاحبه فاش ساخت که وی در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ توانسته بود از یک طرح عملیاتی آمریکا در عراق جلوگیری کند. هدف از این طرح که مشوق اصلی آن ژنرال نورمن شوارتسکف بود حمله به بغداد و دستگیری صدام حسین در سال ۱۹۹۱ بوده‌است. مبارک گفت: "من شدیداً نسبت به این طرح هشدار دادم و به ایشان گفتم: این می‌تواند وضعیت جهان عرب را بحرانی کند. هنگامی که جرج بوش (پدر) این هشدار و توصیه را شنید از اجرای این طرح صرف نظر کرد".

حسنی مبارک قرار است تا به زودی با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا ملاقاتی داشته‌باشد.

مصر از متحدان نزدیک آمریکاست و در ائتلافی که در سال ۱۹۹۰ به رهبری آمریکا برای حمله به عراق تشکیل شده‌بود شرکت جست ولی از همراهی نظامی در حمله سال ۲۰۰۳ که به سرنگونی رژیم صدام حسین انجامید خودداری کرد.

هفته‌نامه الاسبوع که سردبیر آن، مصطفی البَکری، از هواداران شدید صدام حسین بود پوستری را پس از اعدام صدام به رایگان توزیع نمود که بر روی آن نوشته بود: "او قهرمانانه زیست و مردانه مرد".

منبع: قاهره ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ - اِی.اف.پی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند