تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کارلو پونتی درگذشت


کارلو پونتی و همسرش سوفیا لورن

کارلو پونتی تهيه کننده مشهور سينما در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

پونتی در ۱۹۱۲ در ميلان به دنيا آمد. در رشته حقوق تحصيل کرد اما خيلی زود به طرف سينما کشيده شد و کارش را به عنوان تهيه کننده با فيلم دنيای از مد افتاده ساخته ماريو سولداتی در ۱۹۴۱ شروع کرد.

او يکی از مهمترين تهيه کنندگان سينمای ايتاليا بود که در فاصله بين ۱۹۴۱ تا ۱۹۹۸ بيش از ۱۳۰ فيلم ساخت.

کارلو پونتی در شروع فعاليت های خود به عنوان تهيه کننده با برخی از چهره های مهم جنبش سينمای نئورئاليستی ايتاليا مثل لوئيجی زامپا، آلبرتو لاتوادا، ويتوريو دسيکا، روبرتو روسلينی، پيترو جرمی و فدريکو فلينی کار کرد و نقش مهمی در پيشرفت سينمای ايتاليا داشت.

فعاليت پونتی تنها محدود به سينمای ايتاليا نشد و او با بسياری از فيلمسازان مشهور اروپا و آمريکا مثل ژان لوک گودار، ديويد لين، مارتين ريت، رابرت راسن، آينس واردا، ژاک دمی و ژرژ پان کوسماتوس همکاری کرد.

پونتی در اوايل دهه پنجاه به کمک دينو دو لورنتيس تهيه کننده سرشناس ايتاليايی تعدادی از فيلم های مهم سينمای ايتاليا مثل جاده ساخته فدريکو فلينی را توليد کرد. همکاری آنها تا سال ۱۹۵۷ ادامه داشت و پس از آن پونتی از او جدا شد و به ساختن فيلم در فرانسه، انگلستان و آمريکا پرداخت. ارکيده سياه ساخته مارتين ريت(۱۹۵۸) نخستين فيلم آمريکايی به تهيه کنندگی او بود.

پونتی در سال ۱۹۵۷ با سوفيالورن در مکزيک ازدواج کرد اما ازدواج آنها دردسرهای زيادی برای او به دنبال داشت چرا که دولت ايتاليا طلاق نامه او را با همسر نخستش به رسميت نشناخت. اما آنها به زندگی زناشويی غير رسمی خود ادامه دادند تا اينکه پونتی توانست در ۱۹۶۴ به عنوان شهروند فرانسوی شناخته شود و با سوفيا رسما ازدواج کند.

پونتی با حمايت از سوفيا لورن از او يک ستاره سينما ساخت. در ۱۹۶۱ سوفيا لورن به خاطر بازی در فيلم دو زن به کارگردانی ويتوريو دسيکا بر اساس رمان آلبرتو موراويا که کارلو پونتی آن را تهيه کرده بود جايزه اسکار، جايزه گلدن گلوب و جايزه فستيوال کن را به عنوان بهترين بازيگر نقش اول زن به دست آورد.

دو زن همينطور برنده جايزه بهترين فيلم خارجی از گلدن گلوب شد.

کارلو پونتی عليرغم تغيير مليت خود و اتخاذ شهروندی فرانسوی به تهيه فيلم در ايتاليا ادامه داد اما مشکل او با حکومت ايتاليا حل نشد و در سال ۱۹۷۹ به خاطر اختلاس، خروج غير مجاز ارز و آثار هنری با ارزش از کشور، محاکمه و به ۴ سال زندان و پرداخت ۲۵ ميليون دلار جريمه محکوم شد اما از آنجا که ديگر شهروند ايتاليايی نبود، دولت ايتاليا نتوانست او را به زندان افکند.

آنا(آلبرتو لاتوادا ۱۹۵۱)، لوکوموتيوران(پيترو جرمی ۱۹۵۶)، آزادی کجاست(روبرتو روسلينی ۱۹۵۴)، يک زن يک زن است(ژان لوک گدار ۱۹۶۴)، ازدواج به سبک ايتاليايی(ويتوريو دسيکا ۱۹۶۴)، بوکاچيو70(فلينی و دسيکا ۱۹۷۰)، آگرانديسمان، قله زابريسکی و حرفه خبرنگار(هرسه ساخته مايکل آنجلو آنتونيونی)، زشت، کثيف، پست( اتوره اسکولا ۱۹۷۶)، دکتر ژيواگو(ديويد لين)، جوردانو برونو( جوليانو مونتالدو ۱۹۷۳) از جمله مهمترين فيلم هايی است که کارلو پونتی تهيه کرده است.

آخرين فيلمی که پونتی تهيه کرد، ليو(Liv) نام داشت که برادرکوچکش ادواردو پونتی آن را در ۱۹۹۸ کارگردانی کرد.

گزارش از پرویز جاهد

نظرهای خوانندگان

روانش شاد باد
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق و (من اضافه می کنم )همچنین به هنر.
نمی دونستم این هنرمند نازنین سینما حقوق خونده بود...توجه کردین اکثر انسانهای مشهور با رشته ی حقوق یه رابطه ای داشتن؟;)

-- مه رو ملالی ، Jan 11, 2007 در ساعت 10:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند