تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

صدور گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شد


عکس از AFP

ایران صبح دیروز(یکشنبه) صدور گاز خود به ترکیه را از سر گرفت. به نقل از مقامات ایرانی و ترک، توقف پنج‌روزهٔ صدور گاز در پی مشکلات ناشی از سرمای سخت زمستان رخ داده‌بود. وزیر انرژی ترکیه، آقای حلمی گولر اعلام کرد که مشکل پیش‌آمده، کاملاً برطرف شده و به نقل از خبرگزاری آناتولی، ایران، روز یکشنبه در حدود ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه منتقل کرده‌است.

قطع صدور گاز ایران به ترکیه، این کشور را ناچار کرده‌بود تا واردات گاز از روسیه را افزایش دهد. ترکیه که از سال ۲۰۰۱ میلادی به خریداری گاز طبیعی از ایران مشغول است در مورد بهای گاز ایران و کیفیت و مقدار آن همواره شکایاتی را ابراز کرده که این شکایات در حال حاضر منجر به یک مناقشه حقوقی شده‌است.

بر پایه قرارداد امضاء‌شده میان ایران و ترکیه قرار بود صدور گاز ایران به این کشور، در سال ۲۰۰۷ به ۱۰ میلیارد متر مکعب برسد ولی وعده به مفاد این قرارداد با مشکلاتی روبرو شده‌است.

طی هفته‌های گذشته بخش عمده‌ای از شهرهای استان‌های لرستان، آذربایجان‌غربی و کردستان نیز با مشکل قطع جریان گاز روبرو بودند که مسئولان، مصرف بالای زمستانی و افت فشار در لوله‌ها را دلیل این معضلات اعلام کرده‌اند.

سيدرضا كسايی‌‏زاده، مديرعامل شركت ملی گاز ايران، از وارد مدار شدن یکی از واحدهای پالايشگاه گاز پارسيان ۲ با ظرفيت ۱۰ ميليون مترمكعب در روز خبر داده و ابراز امیدواری کرده‌است که این امر، کمک زیادی به رفع مشکلات گازرسانی کشور بنماید.

منابع:
آنکارا ۷ ژانویه ۲۰۰۷ – ای.اف.پی
زمانه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند