تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بحران قطع گاز و برق در ایران

سيدرضا كسايی‌‏زاده، مديرعامل شركت ملی گاز ايران، از وارد مدار شدن یکی از واحدهای پالايشگاه گاز پارسيان 2 با ظرفيت 10 ميليون مترمكعب در روز خبر داده و ابراز امیدواری کرده است مشكلات چند روزه گذشته قطع جريان گاز در بعضی از شهرهای استان‌‏هايی غربی مانند كردستان و آذربايجان به طور كامل مرتفع شود.

درحالیکه در پی سرمای شدید در ایران، جریان گاز به دلیل مصرف بالا و افت فشار در برخی از مناطق ایران به مدت چند روز قطع شد، بیشتر روزنامه‌های روز شنبه به بحران قطع گاز در ایران و نیز احتمال قطع همزمان برق و گاز در برخی مناطق اشاره كردند.
صدای عدالت، در گزارشی با عنوان "مردم یخ زدند"، نوشته است: همزمان با كاهش شدید دما در مناطق مختلف ایران، غرب كشور در 10 روز گذشته با بحران قطع یا افت فشار جریان گاز مواجه شده است. بخش عمده‌ای از شهرهای استان‌های لرستان، آذربایجان‌غربی و كردستان در زیر سرمای سخت با مشكل تهیه سوخت روبه‌رو هستند و زندگی روزمره برای اهالی این مناطق با مشكلات فراوانی همراه شده است. شركت ملی گاز نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال قطع گسترده گاز در برخی از نقاط هشدار داده است. مردم سرمازده استان كردستان در روزهای اخیر با حسرت به سال‌های گذشته، در كنار علمک‌های گاز در آرزوی استشمام بوی نفت كه در سرمای اخیر لذتبخش‌ترین بوی دنیاست آه از دل رنجور بر می‌كشند. كردستانی‌ها در سرمای حدود 20 درجه زیر صفر و با مشكلاتی كه با آن دست به گریبانند تمایلی به استفاده از گاز شهری نداشته و می‌گویند: از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس كنید. این روزها جای خالی گالن‌های پلاستیكی، تانكرهای هزار و دو هزار لیتری و بشكه‌های 220 لیتری رنگارنگ در حیات منازل كردستانی‌ها خالی‌تر از همیشه است، سرما بی‌رحمانه شلاق می‌زند، سرها در گریبان است، صورت‌ها پیچیده در شال و دست‌ها در جیب و قدم‌ها لرزان و سست، مردم حسرت‌آلود رد بخار اگزوز ماشین‌ها را دنبال می‌كنند و در حسرت گرمای بخاری خودروها می‌سوزند. باورش سخت و تا حدودی بعید است ولی خودروها در روزهای اخیر و با قطع گاز و سرمای شدید بهترین مامن و پناهگاه خانوارهای كردستانی شده، آن هم اگر سهمیه‌بندی بنزین اجازه بدهد.

به گزارش امروز، اعتماد ملی در تیتر نخست خود نوشت: پس از دست و پنجه نرم كردن چند هفته‌ای مردم بخش‌هایی از كشور با قطع و افت فشار گاز، همزمان با جولان موج كم‌سابقه سرما در ایران، حالا خطر قطع برق و خاموشی‌های گسترده شهرهای مختلف كشور و به ویژه پایتخت را تهدید می‌كند. دو روز پس از هشدار رسمی شركت ملی گاز در مورد خطر سرایت قطع گاز به تهران، شركت توانیر هم در پی تشدید برودت هوا و محدودیت سوخت نیروگاه‌های كشور، مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق فرا خواند. روابط عمومی این شركت، دیروز در اطلاعیه‌ای با به صدا در آوردن آژیر قرمز خاموشی اعلام كرد. در پی كاهش دما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، تامین سوخت نیروگاه‌های كشور با محدودیت‌هایی مواجه شده و این امر موجب كاهش تولید برق در تعدادی از نیروگاه‌های كشور شده است.

توانیر در این اطلاعیه هیچ راهكاری را برای نجات مردم محاصره شده در سرمای 40 درجه زیر صفر بسیاری از نقاط كه با قطع گاز مواجهند، ارایه نداده و بی‌توجه به این مسایل صرفا از مردم خواسته است كه در این روزهای بی‌گازی از گرم‌كننده‌های برقی هم استفاده نكنند. خطر بروز خاموشی در حالی به صورت رسمی اعلام می‌شود كه وزیر نیرو كابوس خاموشی‌ها در سال 86 را تكذیب كرده بود ولی هنوز یك هفته از آن تكذیب نگذشته، بحران به دلیل مشابه دیگری حداقل 3 ماه زودتر رخ نموده است. ادامه قطعی گاز باعث تشدید موج انتقادها در نقاط مختلف شد، طوری كه در سقز كه یك هفته از قطع گاز آن می‌گذرد و مردم آن در گرم‌ترین شب‌هایشان با دمای 38 درجه زیر صفر مواجه بوده‌اند، با تجمع در مقابل فرمانداری این شهر با نیروی انتظامی درگیری پیدا كردند. افشاری فرماندار سقز این خبر را تایید كرده است. فخرالدین حیدری، نماینده سقز و بانه در مجلس هم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، به تلفات جانی ناشی از قطع گاز در این شهرها اشاره كرده و نوشته است: چه كسی می‌خواهد پاسخگوی مرگ عزیزانمان در سقز بشود؟ كودكان و زنان شهرستان‌های سقز و بانه كه روزگاری قهرمانانه در مقابل بمب‌های استكبار جهانی نمی‌لرزیدند، امروز به واسطه سهل‌انگاری عده‌ای از مسوولان از سرما می‌لرزند. همچنین به نوشته همبستگی، بخشی از خشم و نارضایتی مردم و بیش از همه اهالی مناطق غربی كشور را می‌توان در گفته‌های امین شعبانی نماینده اصول‌گرای سنندج در مجلس هفتم مشاهده كرد. او بااشاره به جریان افتادن استیضاح وزیر نفت، خواستار استعفای او شده و احمدی‌نژاد را هدف تندترین انتقادات قرار داده است. شعبانی گفت: احمدی‌نژاد در شعارهای انتخاباتی خود شعار آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم را همواره مورد تاكید قرار می‌داد ولی با وضعیتی كه مردم در مناطق سردسیر دارند، كاملا عكس این موضوع را شاهد هستیم.

نظرهای خوانندگان

نامه فراکسیون کردهای مجلس در اعتراض به نبود گاز در منطقه: link

-- Mirza ، Jan 7, 2007 در ساعت 03:07 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند