تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اظهارات کم سابقه آقازاده


عکس از ایلنا

غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیه‌ دیدار با سینماگران ضمن تاکید بر این نکته که ایران قصد خروج از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را ندارد به خبرنگاران حاضر در محل گفت "در تلاشیم تنها درچارچوب ان. پی تی و در قالب محدوده‌ای كه آژانس دارد همكاری‌هایمان را محدود كنیم".


آقازاده اضافه کرد: "به اعتقاد من راهی جز مذاكره برای شورای امنیت وجود ندارد و آنها كاملا متوجه‌اند، اما این توقع را دارند كه ایران اعتمادسازی كند. ما نیز آماده‌ این كار هستیم اما توقع داریم كه حقوق مسلم ما نیز محقق شود".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای آقازاده از پیشنهاد ایران به اروپا برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران خبر داد و گفت: "جلسه‌ اخیری كه با كمیسیون‌های صنایع، انرژی و امنیت ملی مجلس داشته‌ایم نتیجه گرفتیم كه باید پیگیری‌های لازم برای تحقق 20هزار مگاوات برق هسته‌ای محقق شود كه در این راستا اسناد مناقصه‌های دو نیروگاه آماده شده و احداث یك نیروگاه 360 مگاواتی با فناوری داخلی را آغاز كرده‌ایم. برای توسعه‌ی نیروگاه‌های هسته‌ای به اروپا برای همكاری پیشنهاد داده‌ایم و آماده‌ایم با اینها همكاری كنیم، اما تعلیق را نمی‌پذیریم".


از سوی دیگر خبرگزاری کار ایران گزارش می‌دهد که آقازاده در حاشیه همین مراسم به خبرنگاران گفته است که پیش‌فرض ‌کسانی که معتقدند تحریم‌ها گسترش می‌یابند را قبول ندارد.

سید حسین موسویان، مذاکره کننده پیشین پرونده هسته‌ای، پیش از این با اشاره به تشکیل کمیته تحریم ایران گفته بود که در قطعنامه اخیر شورای امنیت ساز و کار خودکار گسترش تحریم‌ها گنجانده شده است.

محسن امین‌زاده، معاون پیشین وزارت امورخارجه، نیز کشیده شدن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را بزرگترین شکست دیپلماتیک ایران پس از انقلاب توصیف کرده و نسبت به تشکیل کمیته تحریم امنیت هشدار داده است. امین‌زاده درگفتگو با سایت آفتاب همچنین نسبت به کنار گذاشته شدن افراد خبره از سیاست خارجی ایران ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری کار ایران همچنین از آقای آقازاده گفته هایی را نقل می کند که کمتر از مقامات ایرانی سابقه داشته است. آقازاده اظهار داشته فناوری هسته ای به دست آمده از خارج، از آمریکا و اروپا بوده تا روسیه و چین. ایلنا آورده است:

"معاون رييس‌‏جمهور و رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينكه آيا كشور ما پس از فروپاشی شوروی سابق از دستاوردها و نخبگان اتمی اين كشور استفاده كرده است، گفت: اگر روزی اطلاعات ما فاش شود، می‌‏فهميد كه ما هر چيزی را كه از خارج از كشور به دست آورده‌‏ايم، از اروپا و آمريكا بوده است و از تجهيزات و نيروی انسانی روسيه پدرسوخته و چين استفاده نكرده‌‏ايم".

به گزارش خبر گزاری دانشجویان ایران، آقا زاده پیش از حضور در میان خبرنگاران در جمع برخی از سینماگران ایران گفت: "از روزی كه فعالیت‌ها را به طور مستمر و اساسی شروع كردیم فقط بحث توقف مطرح بود كه امروز نیز شاهد آن هستیم. امروز در دنیا یك اجماع بین‌المللی هست كه حتی چین و روسیه نیز در آن حضور دارند، علیه جمهوری اسلامی ایران و خط قرمز آن كه توقف فعالیت‌هاست اعمال می‌شود".


وی اضافه كرد: "كشورهایی مانند چین و روسیه بر این خط قرمز تاكید دارند و تفاوت‌ها تنها بر روی منافع ملی و منطقه‌ای است. در این مسئله نباید تردید كرد".

آقازاده افزود: "در یكی از جلسات سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبری كه تعدادی از وزرا نیز حضور داشتند برخی از حاضران در جلسه با نهایت تردید می‌گفتند كه تا یكسال آینده نمی‌توانید غنی‌سازی را محقق كنید اما ما شروع به راه‌اندازی غنی‌سازی كردیم و در فروردین ماه امسال 4 درصد غنی‌سازی را محقق نمودیم".


آقازاده گفت: "متاسفانه در داخل كشور برخی مسئولان می‌گفتند آقازاده، ما داشتیم زندگی خودمان را می‌كردیم چرا اوضاع را بهم ریختی. یكی دیگر از مسئولین می‌گفت ما كه تجربه‌ جنگ داشته‌ایم چرا باید دوباره جنگ ببینیم و تمامی اینها در شرایطی بود كه برخی افراد در تیم مذاكره چندان به ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای‌مان و عرق ملی معتقد نبودند".



وی در بخش دیگری از سخنان خود اولین سفر البرادعی به ایران را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: "اسفندماه سال 83 اولین باری بود كه البرادعی به ایران آمد. بعد از ظهر روز ورود به نطنز رفت و در آنجا نمایشگاهی بود كه فعالیت‌های متخصصان هسته‌ای كشورمان را به آنها عرضه می‌كرد".



آقازاده اظهار داشت: "همراهان البرادعی با متخصصان ما صحبت می‌كردند و از ساخت قطعات در این سایت تحقیقاتی بسیار شگفت‌زده شده بودند. فردای آن روز البرادعی با خاتمی ملاقات كرد و اظهار داشت آنچه را كه در نطنز دیده‌ایم در مرحله‌ای از قابلیت قرار دارد كه بیش از 7 – 8 كشور به آن دست نیافته‌اند؛ و از اینجا بود كه مصیبت ما شروع شد و بحث به شورای حكام رسید و آن‌قدر فشار وارد شد كه نطنز را تعلیق كردیم".



وی افزود :"در این شرایط خیلی از مقامات بالا می‌گفتند كه UF 6 را نمی‌توان تولید كرد و فشارهای زیادی از داخل بر ما وارد می‌شد كه شما نمی‌توانید این كار را انجام دهید. برخی مسوولان تاكید می‌كردند كه ما تعلیق را بر می‌داریم و هزینه‌های بسیار بالا را متحمل می‌شویم ولی شما نمی‌توانید كاری انجام دهید".

به گفته‌ آقازاده، امروز ایران دارای بیش از 250 تن UF 6 است كه برای حفظ آن تونل‌هایی ایجاد شده كه نظیر آن كمتر در دنیا دیده می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین از برخی اظهار نگرانی‌های آقای هاشمی رفسنجانی در خصوص احداث راكتور آب سنگین اراك سخن گفت و اضافه كرد:" با این ذهنیتی كه در مسوولان وجود داشت تا زمانی كه آب سنگین را تولید نكردیم كسی باور نمی‌كرد و وقتی راكتور 40 مگاواتی آب سنگین را شروع به طراحی كردیم همه به كار ما ایمان آوردند".

آقازاده در خاتمه همكاری و مساعدت احمدی‌نژاد در این راستا را بسیار خوب ارزیابی كرد و گفت:" هم‌اكنون ما ماهانه نزدیك به 10 میلیارد تومان تجهیزات در سایت‌های مختلف نصب می‌كنیم كه همگی را متخصصان داخلی ساخته‌اند كه خوشبختانه مسوولان نیز از آن حمایت به عمل آورده‌اند".




نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند