تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"شکست رکورد دمای زمین در سال ۲۰۰۷"




دانشمندان هواشناسی بریتانیایی پیش‌بینی می‌کنند که سال 2007 به علت پدیده ال نینو و میزان بالای گازهای گلخانه‌‌ای گرمترین سالی خواهد بود که تاکنون به ثبت رسیده است.

به گزارش آسو شیتدپرس، دانشمندان اداره هواشناسی بریتانیا می‌گویند به احتمال 60 درصد سال 2007 به لحاظ گرمی هوا رکورد سال 1998 را خواهد شکست.

این اداره می‌گوید: "این اطلاعت تازه، نشانگر این است که تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان در حال رخ دادن است".

این پیش‌بینی بیشتر برپایه پدیده ال نینو است.

برای صدها سال ، در آمریکایی جنوبی، ماهیگیران دریافته بودند که در زمان هایی خاص آب‌های گرم به سوی شرق اقیانوس آرام و سواحل اکوادور و پرو، می‌آید. و از آنجا که این پدیده روزهای نزدیک به کریسمس روی می‌داد آن را ال نینو یا فرزند مسیح نامیدند.

آخرین ال نینو که به طور غیر منظم رخ داد در سال 2002 بود که به نوبه خود باعث گرمای هوا در سراسر جهان شد.

به گفته فیل جونز، مدیر مرکز تحقیق آب و هوا در دانشگاه انگلیا، با اینکه پدیده ال نینو، در سال جاری به قدرت سال‌های 97 و 98 نیست، اما همراه شدن آن با افزایش دمای هوا که ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای است، احتمال دارد که به شکسته شدن رکورد دمای زمین بیانجامد.

ال نینو گاهی می‌تواند به هوای معتدل‌تر نیز بیانجامد. احتمال دارد بر اثر این پدیده شمال شرق ایالات متحده یا اقیاوس اطلس در سال 2007 هاریکان‌های کمتری داشته باشند. با این همه، از سوی دیگر همین پدیده می‌تواند به فجایع دیگری نیز ختم شود. همانطورکه به طوفان‌های دریایی فیلیپین و خشکسالی جنوب آفریقا و استرالیا منجر شده است.

گروه‌های فعال محیط زیست بر این باورند که این گزارش دلیل دیگری برای کنترل گازهای گلخانه‌ای است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند