تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درخواست مجازات برای ژیلا بنی‌یعقوب به‌دلیل امضای بیانیه

ژيلا بنی يعقوب ،روزنامه نگار مقیم تهران در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شد و به اتهام‌های خود پاسخ گفت.

ژیلا بنی یعقوب، سردبیر سایت کانون زنان ايرانی و دبیر گروه اجتماعی و زنان روزنامه سرمايه، روز یازدهم دی‌ماه به همراه وکیل خود در دادگاه حاضر شده است.

در جلسه دادگاه که نماينده دادستان اتهام بنی يعقوب اقدام عليه امنيت ملی از طريق تبليغ بر ضد نظام جمهوری اسلامی و شرکت در تجمع غير قانونی تظاهرات زنان در تهران عنوان کرده است.


نماینده دادستان تهران همچنین برای خانم بنی یعقوب به خاطر امضای بیانیه‌هایی در طول نه سال گذشته از دادگاه تقاضای مجازات کرده است. بیشتر این بیانیه‌ها اعتراض به دستگیری‌ همکاران روزنامه‌نگار بنی‌یعقوب بوده است.

بنا بر گزارش‌ها خانم بنی یعقوب خود را از اتهامات وارد شده مبرا دانسته است.


فریده غيرت، در دفاع از موکلش با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی تجمع زنان در تهران را که با هدف درخواست برابری‌‌های قانونی برای زنان در ۲۲ خرداد در ميدان هفت تير تهران برگزار شده بود، قانونی دانست.

برپایه اصل بیست‌ وهفتم قانون اساسی ایران: "تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است".‏‏

آن گونه که در سایت زنانستان آمده است دادستان با اشاره به اينکه از جمله درخواست‌های مطرح شده در تظاهرات زنان "ارث برابر برای زنان و مردان " و "منع چند همسری " بوده است، آن را مخالف مبانی اسلام و غيرقانونی دانست.

وکيل بنی يعقوب بر اين نکته نيز تاکيد کرد که موکلش به عنوان روزنامه نگار و برای پوشش خبری تظاهرات زنان در روز ۲۲ خرداد امسال در ميدان هفت تير حضوريافته و حضورش در آنجا برای انجام وظيفه شغلی و حرفه‌ای اش کاملا قانونی بوده است.

بنی يعقوب ۲۲خردادماه گذشته در حالی که به عنوان روزنامه نگار به پوشش خبری تجمع اعتراض آميز نسبت به "قوانين ناعادلانه مربوط به زنان" مشغول بود، توسط پليس بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد.
او پس از يک هفته به قيد کفالت آزاد شد.

ژیلا بنی‌یعقوب، با سفر به عراق و افغانستان، مقالات و گزارش‌های بسیاری درباره اوضاع این دو کشور پس از جنگ منتشر ساخته است.

ترانه ، خواهر ژیلا بنی یعقوب، نیز که از روزنامه‌نگاران حوزه زنان است، در همان روز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و اندکی بعد آزاد می‌شود.

ترانه چندی پیش به‌خاطر شرکت در کلاس‌های آموزشی در هلند که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ترتیبات آن را فراهم ساخته بود به همراه تنی چند از همکاران خود در فرودگاه مهرآباد تهران از سوی ماموران امنیتی بازجویی شده بود.

برپایه گزارش‌های رسیده پرونده ترانه بنی‌یعقوب، درپیوند با تجمع زنان، هنوز در مراحل بازپرسی به سر می‌برد.

از سوی دیگر بهمن احمدی امویی، روزنا‌مه‌نگار و همسر ژیلا بنی‌یعقوب، به خاطر حضور در همان تجمع و با اتهام‌های مشابه، 22 اسفند ماه سال جاری، دادگاهی خواهد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند