تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

حسین موسویان: احتمال گسترش تحریم‌ها وجود دارد




سیدحسین موسویان، مذاکره کننده پیشین پرونده هسته‌ای ایران روز چهارشنبه با اشاره به صدور قطعنامه 1737پس از قطعنامه گفت: "با قطعنامه قبلی پرونده ایران وارد فصل هفتم منشور شد که شامل موضوعات مربوط به تهدید صلح و امنیت جهانی است".

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، موسویان، با اشاره به اعمال مواد 39 و 40، قطعنامه 1696 گفت: "شورای امنیت تشخیص داد که فعالیت‌‏های هسته‌‏ای و موشکی ایران به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی است و برای جلوگیری از وخامت اوضاع تعلیق همه فعالیت‌‏ها را تصویب کرد و خواستار شد".

موسویان در ادامه افزود: "پس از اعمال مواد 39 و 40 شورای امنیت وارد ماده 41 شد که می‌‏تواند تا مرز تحریم‌‏های کامل اقتصادی و قطع روابط دیپلماتیک پیش رود اما شورای امنیت از تحریم فعالیت‌‏های هسته‌‏ای و موشکی آغازکرده است".

وی، با اشاره به خواسته‌‏های قطعنامه 1696 گفت: در قسمت اول قطعنامه 1737 اجرای کامل قطعنامه 1696 از ایران خواسته شده است و در قسمت دوم این قطعنامه از ایران موارد دیگری درخواست می‌‏کند که ابعاد تعلیق را نه تنها الزامی کرده بلکه نسبت به قطعنامه‌‏های شورای حکام گسترش یافته است" .

موسویان، با برشمردن دو نوع تحریم اجباری و اختیاری در تحریم اخیر گفت: "این تحریم‌‏ها به دو صورت اجباری و اختیاری است که هر نوع همکاری با ایران در زمینه غنی سازی، بازفرآوری، آب سنگین و برنامه های موشکی تحریم شده است. در این قطعنامه گفته نمی‌‏شود کالاهای مربوط به این زمینه‌‏ها بلکه گفته می‌‏شود کالاها و فناوری‌‏هایی که می‌‏تواند به این موضوعات کمک کند که بسیار گسترده‌‏تر است".

وی با اشاره به ذکر سندS/814/2006 در قطعنامه گفت: "این سند یک سند 120 صفحه‌‏ای است که 70 صفحه اول آن به لیست تحریم‌‏های اجباری و 50 صفحه دوم آن به لیست تحریم‌‏های اختیاری مربوط است".

موسویان، با بیان اینکه سندS/815/2006 یک سند 60 صفحه‌‏ای است که مربوط به اقلام و فناوری‌‏های کمک کننده به صنایع موشکی است، گفت: "این دو سند اسنادی است که جزو زوایای پنهان قطعنامه است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است".

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌‏ای، که در جلسه‌ای در خبرگزاری مهر برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران شرکت کرده بود، با بيان اين كه اشاره قطعنامه به كميته تحريم به عنوان نهادی برای تعيين ميزان تحريم ايران است، گفت: "این کمیته نهاد و مرجعی برای رسیدگی و پیگیری تحریم است که از اختیارات شورای امنیت برخوردار است و می‌‏تواند لیست را به تشخیص خود افزایش دهد".

موسویان، با اشاره به بندهای دیگر قطعنامه گفت: "کمیته تحریم می‌‏تواند لیست اموال و دارایی‌‏های افراد و شرکت‌‏هایی که نام آنها در قطعنامه آمده است را افزایش دهد.
دامنه گسترش این تحریم‌‏ها اگر همه آحاد ملت را در بر نگیرد، همه مسوولان را می‌‏تواند در برگیرد".

موسویان با اشاره به بند آموزش‌‏های مرتبط با فعالیت‌‏های هسته‌‏ای و موشکی اتباع ایرانی در سراسر دنیا گفت: "این بند اثر اجرایی گسترده‌‏ای نسبت به تحصیل دانشجویان ما در سراسر دنیا دارد".

موسویان، با بیان این که کمیته تحریم موظف است از همه کشورها در مورد اجرای تحریم‌ها گزارش بگیرد، گفت: "تمام کشورهای دنیا باید اقدامات موثری که در مورد اعمال تحریم‌‏ها انجام داده‌‏اند، به کمیته تحریم گزارش دهند".

وی، با بیان این که دیگر وظیفه کمیته تحریم بررسی درخواست کشورها در مورد صنایع و مواد غیرمربوط به مسائل موشکی و هسته‌‏ای ایران است، گفت: "کمیته تحریم در واقع مکانیزمی برای افزایش تحریم‌‏ها بدون تصویب شورای امنیت است".

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌‏ای ایران به یکی دیگر از زوایای پنهان این قطعنامه اشاره کرد و گفت:"یکی از موارد پنهان این قطعنامه این است که اگر ایران همه فعالیت‌‏های هسته‌‏ای خود را تعلیق کند و همه قطعنامه‌‏های مرتبط با مساله هسته‌‏ای را نیز بپذیرد، باز هم تحریم کمک‌‏های فنی آژانس و آموزش اتباع ایرانی به صورت تعلیق در نمی‌‏آید".

وی، درباره مشکلات فنی و حقوقی قطعنامه گفت: "این که ما بگوییم این قطعنامه غیرمشروع و غیرقانونی است مشکلی از پرونده هسته‌‏ای حل نمی‌‏کند، زیرا طبق منشور سازمان ملل متحد مصوبات شورای امنیت حتی از تعهدات دولت‌‏ها در قبال کنوانسیون‌‏های بین‌‏المللی فراتر است و همه اعضای سازمان ملل متحد ملزم به اجرای این مصوبات هستند".

وی افزود: "اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که از نظر جامعه بین‌‏المللی قطعنامه شورای امنیت قانون است و اعضای شورای امنیت موظف به اجرای آن هستند. بالاترین مرجع تصمیم‌‏گیر در دنیا شورای امنیت است و نمی‌‏توان علیه مصوبات این شورا به هیچ مرجعی شکایت کرد".

وی، با بیان این که تنها راه حل این پرونده دیپلماسی است، گفت: "پرونده هسته‌‏ای نباید تا اینجا کشیده می‌‏شد، این اشتباه بزرگ روسیه، چین و اروپا بود که حاضر به ارجاع پرونده به شورای امنیت و اعمال فصل هفتم منشور شدند. زیرا تا اینجا آمریکا برای تصویب خواسته‌‏های خود به آنها احتیاج داشت اما از این به بعد آنها باید برای خارج‌‏کردن پرونده از دستور کار شورای امنیت به آمریکا محتاج باشند .این که آنها قطعنامه‌‏های پیاپی بدهند و ما نیز پیاپی آن را رد کنیم، راه حل درستی نیست".

وی تصریح کرد: "اگرقرار باشد روسیه و چین، میان ایران و غرب یکی را انتخاب کنند، منافع حیاتی آنها ایجاب می‌‏کند که اروپا و آمریکا را انتخاب کنند. ما باید از ابتدا به این موضوع توجه کنیم. ما باید وضع قدرت‌‏ها را در نظام جهانی بدانیم و منافع آنها را بشناسیم. رابطه با ایران برای چین و روسیه فوق‌‏العاده مهم است اما در نقطه انتخاب آنها آمریکا را انتخاب می‌‏کنند".

وی، درباره ارزیابی خود از خروج از ان پی تی گفت: "خروج از ان پی تی تبعات موضوع را تشدید می‌‏کند و به آمریکا و اسراییل قدرت مانور بیشتری می‌‏دهد. این که کره شمالی از ان پی تی خارج شد، به این دلیل بود که آنها بمب هسته‌‏ای داشتند و می‌‏خواستند این راه را ادامه دهند اما فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن هرگونه سلاح کشتارجمعی را داریم که از هر کنوانسیون بین‌‏المللی برای ما مهم‌‏تر است، بنابراین دلیلی ندارد رفتاری کنیم که دنیا تصور کند ایران به سوی ساخت بمب حرکت می‌‏کند".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند