تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشدار رفسنجانی به دو طرف پرونده هسته‌ای


هاشمی رفسنجانی | عکس از ایسنا

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران،‌ روز یکشنبه گفت که ایران "تهمت" نظامی بودن برنامه هسته‌‌ای را قبول ندارد و حاضر است "با منطق، نظارت، مذاكره، بازرسی‌ و همه مقرراتی كه سازمان‌های بين‌المللی برای نظارت بر اين مسئله دارند"به پرسش‌ها پاسخ دهد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت علیه فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران گفت:"اين قطعنامه تا حدودی تعديل شد، اما باز هم چندين نقطه شوم و خطرناک دارد و پيداست كه بهانه‌جويی است و برای آينده برنامه دارند".

شورای امنیت سازمان ملل روز دوم دی ماه سال جاری به اتفاق آرا به تحریم ایران رای داد. این تحریم‌ها برنامه‌ موشک‌‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است. در این قطعنامه که همه پانزده عضو شورای امنیت به آن رای دادند، کشورها از "عرضه، فروش یا انتقال ... همه اقلام، مواد، تجهیزات، فناوری و کالاهایی که می‌توانند به برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران ارتباط داشته باشند منع می‌شوند". این قطعنامه همچنین کشورها را ملزم می‌کند "سرمایه‌ها، اموال و منابع اقتصادی" افراد یا نهادهای مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مسدود سازند".

به گزارش خبرگزاری کار ایران، آقای رفسنجانی که در مراسم نماز عید قربان در دانشگاه تهران سخن می‌گفت در ادامه سخنرانی خود افزود: "مسئله به اين آسانی نيست كه آنها فكر كنند می‌‏توانند كشوری مثل ايران را با فشار زياد تسليم كنند. اين مشكلات در ايران محدود نمی‌‏ماند بلكه آتشی است كه اگر افروخته شود، دود آن به چشم خيلی‌ها خواهد رفت و اين مساله با مسائل افغانستان، لبنان، عراق و فلسطين قابل مقايسه نيست".

برپایه گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده، آمریکا و بریتانیا در حال تقویت نیروهای دریای خود در آب‌های خلیج فارس و مناطق پیرامونی هستند. مقامات آمریکایی هدف از این افزایش نیرو را بازداری ایران از انجام "اقدامات تحریک‌آمیز" خوانده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات بلند پایه آمریکایی نوشته بود، واشنگتن می‌خواهد به تهران نشان دهد که درگیری نیروهای زمینی‌اش در عراق مانع از تحرک نظامی امریکا نخواهد شد.

مقامات آمریکایی هچنین اظهار داشته‌اند که هدف آمریکا از این تقویت نیرو در منطقه خلیج فارس رویارویی احتمالی با بستن این آبراه از سوی ایران است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران سپس نسبت به "اشتباه" هر دو طرف پرونده هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت: "بهتر است فكر كنند و مقداری عاقلانه عمل كنند، وقتی ما حاضريم با مقررات بين‌المللی اثبات كنيم راهمان صلح‌آميز است، آنها عجله نكنند و وارد ميدان‌‏هايی كه برای همه خطر دارد، نشوند و ان‌شاءالله مسئولان‌مان نيز با تدبير، حوصله و سعه‌ صدر با اين مسئله پيچيده‌ای كه در شرايط فعلی به وجود آمده است، برخورد كنند زيرا اگر در اين مسئله انسان از هر طرف اشتباه كند، جلوی آثار اشتباه را گرفتن ديگر آسان نيست اما اگر هر دو طرف با قدم‌های درست، مطمئن و حساب‌شده جلو بروند ان‌شاءالله به نقطه‌های مطلوبی خواهند رسيد".

هاشمی رفسنجانی، که در انتخابات مجلس خبرگان تهران رای نخست را به دست آورد در بخش دیگری از سخنرانی خود، از مردم سپاسگزاری کرد.


آقای هاشمی رفسنجانی همچنین بدون اشاره مستقیم به آخرین انتخابات رییس‌جمهوری اظهار داشت که "در يكی دو مورد كه در انتخابات‌ها مسائلی پيش آمد، حرفی نمی‌زنم زيرا آنها را به خدا واگذار كرده‌‏ام و ديگر به خودم اجازه نمی‌‌دهم وارد آن‌‏گونه بحث‌‏ها شوم".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سرنوشت تراژیک یک رادیو

"زمانه" می تواند یک مفهوم جديد بشود

تهران مهمان جشنواره روتردام

طلسم، هنر سنتی ایران

فرزندان گاندی و لوترکینگ در هلند