تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اظهارات منتشر نشده جرالد فورد درباره بوش


دیک چنی و رامسفلد در کنار فورد

جرالد فورد، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، معتقد بود که جورج بوش و مشاوران ارشدش، درتوجیه حمله به عراق مرتکب یک "خطای بزرگ" شدند.

جرالد فورد، سی‌وهشتمین رییس‌جمهوری آمریکا، که روز سه‌شنبه این هفته در سن نود و سه سالگی درگذشت، در گفتگویی که پس از مرگش منتشر شده، می‌گوید که وی در شرایط مشابه به جنگ عراق نمی‌رفت.

گفتگوی باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی با جرالد فورد در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسیده است.

آقای فورد در این مصاحبه می‌گوید: "گمان نمی‌کنم، اگر رییس‌جمهور بودم، برپایه آن اطلاعات علنی که من آنها را دیدم، … دستورحمله به عراق را می‌دادم. من با توسل به هرچیزی (مانند) تحریم‌ها، (اعمال) محدودیت‌‌‌ها، پاسخی دیگری می‌یافتم".

فورد در یک مصاحبه چهارساعته، در ماه جولای سال 2004، که صدای آن ضبط شده است به شدت با توجیه جنگ عراق از سوی دولت بوش مخالفت می‌کند و اظهار می‌دارد: "رامسفلد و چنی و رییس‌جمهور در توجیه رفتن به جنگ عراق دچار خطای بزرگی شدند. آنها بر سلا‌ح‌های کشتار جمعی اصرار می‌ورزیدند".

جرالد فورد می‌افزاید: "من هرگز به‌طور علنی نگفتم که آنها اشتباه کردند، اما به شدت احساس می‌کردم که نحوه توجیه آنچه را که می‌خواستند انجام دهند، یک اشتباه بود".

فورد همچنین در این مصاحبه درباره دیک چنی که به عنوان رییس ‌ستاد وی در کاخ سفید به کار مشغول بود می‌گوید :"او (چنی) یک رییس‌ ستاد عالی بود. درجه یک (بود). اما گمان می‌کنم که چنی خیلی بیشتر پرخاشگر شده است".

این گفتگو که توسط باب وودوارد گرفته شده، بخشی از کتابی خواهد بود که قرار است در آینده به چاپ برسد. وودوارد خود اظهار داشته که جرالد فورد به او اجازه داده پی از مرگش انتشار این گفتگو را منتشر کند.

وودوارد به همراه کارل برنشتاین، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، نقش عمده‌ای در افشای رسوایی واترگیت داشتند.

ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، پس از ماجرای واترگیت در سال 1974 استعفا داد و جرالد فورد به جای او به کاخ سفید رفت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


ترجیح می دهم راجع به چیزهایی صحبت نکنم

پيروزی قضايی ايرانیان بر استاندار فرانسوی

زبان‌بازی ایرانی

آخرین بازماندگان سیک‌ها در زاهدان

باور کنید او بزرگترین مشت‌زن جهان است