تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رای مجلس به کلیات تجدید نظرهمکاری ایران با آژانس




نمايندگان مجلس ایران به كليات طرح الزام دولت به تجديدنظر در همكاری با آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای رای مثبت دادند.

از 207 نماينده‌ حاضر در جلسه‌ علنی، 167 نماينده با كليات طرح موافقت كردند. اين طرح 21 رای مخالف و 10 رای ممتنع داشت.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اين طرح كه بررسی دو فوريت آن در جلسه‌علنی ديروز سه‌شنبه مجلس آغاز شد، واکنشی است به قطعنامه ‪ ۱۷۳7‬شورای امنیت که دوم دی‌ ماه به تصویب رسید.

براساس ماده واحده اين مصوبه، "دولت موظف است باتوجه به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد مورخه دوم دی ماه ‪ ۸۵‬برنامه‌های ‌هسته‌ای صلح‌آميز كشور را سرعت بخشيده‌ و در همكاری‌‌های خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر اساس منافع ملت ايران تجديد نظر كند".

غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس ایران، در موافقت با این طرح گفته است: "مجلس با اين مصوبه دست دولت را باز گذشته و به دولت هشدار می‌‌دهد كه اختيار كشور در چارچوب آژانس بين‌المللی انرژی اتمی محدود نشود. دولت بايد عكس‌العمل مناسب و به هنگام داشته باشد".


حداد عادل در ادامه افزود: "خروج از معاهده ان.پی.تی و باقی‌‌ماندن در آژانس و فعاليت در چارچوب مقررات بين‌المللی در اين پيشنهاد بازاست".

شورای امنیت سازمان ملل روز دوم دی‌ماه به اتفاق آرا به تحریم ایران رای داد. این تحریم‌ها برنامه‌ موشک‌‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

در این قطعنامه که همه پانزده عضو شورای امنیت به آن رای دادند، کشورها از "عرضه، فروش یا انتقال ... همه اقلام، مواد، تجهیزات، فناوری و کالاهایی که می‌توانند به برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران ارتباط داشته باشند منع می‌شوند".

این قطعنامه همچنین کشورها را ملزم می‌کند "سرمایه‌ها، اموال و منابع اقتصادی" افراد یا نهادهای مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مسدود سازند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


ترجیح می دهم راجع به چیزهایی صحبت نکنم

پيروزی قضايی ايرانیان بر استاندار فرانسوی

زبان‌بازی ایرانی

آخرین بازماندگان سیک‌ها در زاهدان

باور کنید او بزرگترین مشت‌زن جهان است