تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

لاریجانی: ایران پاسخی درخور به اقدام شورای امنیت می‌دهد




علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ایران، از تجدید نظرتهران درهمکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت تصویب قطعنامه در شورای امنیت خبر داد.

لاریجانی عصر روز پنجشنبه پس از ديدار با خورشيد محمود قصوری، وزيرامورخارجه پاكستان، درجمع خبرنگاران با اشاره به تصميم شورای امنيت برای به رای گذاشتن پيش‌نويس قعطنامه كشورهای ‪۵+۱‬ عليه ايران گفت: "اگر قطعنامه‌ای عليه ايران صادرشود، بايد متوجه باشند كه اين كار حاصل زيادی نخواهد داشت و در عين حال ايران، پاسخ درخوری را به اين اقدام خواهد داد."

علی لاریجانی افزود: "بايد بدانند كه در صورت تصويب قطعنامه، ايران در موقعيتی جديد قرار خواهد گرفت".

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای لاریجانی تصويب قطعنامه در شورای امنیت را "غیرمعقول" خواند و گفت: "در چنين صورتی ايران در همكاری‌هايش با آژانس و زمينه‌های ديگر تجديد نظر می‌‌كند".

لاریجانی با اشاره به اظهارات اخیر ایهود اولمرت، درخصوص برخورداری اسراییل از جنگ‌افزارهای هسته‌ای، افزود: "شورای امنيت دربرابر اعلام اسراييل مبنی بر اينكه بمب هسته‌ای دارد هيچ عكس العملی نشان نداده است ، درحاليكه نسبت به فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران، اينگونه رفتار خصمانه نشان می‌‌دهد".

لاريجانی با یادآوری مذاكرات گذشته ايران با اتحاديه اروپا گفت : "كشورهای ۵+۱ ‬پيشنهادی را به ايران دادند كه در داخل آن خواهان مذاكره با ما بودند، ما به اين پيشنهاد نگاه مثبتی داشتيم ، اما آنها در ميانه راه بد اخلاقی كردند و قطعنامه ۱۶۹۶‬رابه تصويب رساندند، پس از آن كوفی عنان،دبيركل سابق سازمان ملل، به ايران آمد و از ما خواست كه مذاكرات را ادامه دهيم، در اين حال طرف‌های ديگری ، از جمله البرادعی ما را به مذاكره دعوت كرد ، بنابراين ما پاسخ مبسوطی به پيشنهاد ‪ ۵+۱‬ داديم و مذاكراتی نيز با سولانا شروع كرديم ، اما آنها مجددا مذاكرات را به هم زدند و به سمت قطعنامه رفتند".


دبير شورای عالي امنيت ملی ایران با بيان اينكه ايران در اين مسير به هيچ وجه مذاكرات را به هم نزده است، گفت: "اين را بگوييم كه بعدا نگويند كه ما قطعنامه صادر كرديم تا ايران به پای مذاكره بيايد، ايران مذاكرات را لغو نكرد، بلكه خودشان مذاكرات را به هم زدند".

لاريجانی افزود: "ما امروز هم مي‌گوييم به مذاكرات با آقای سولانا و نتايج آن پايبنديم، اگر آنها از نتايج مذاكرات خرسند نبودند، می‌توانستند فرد ديگری را برای ادامه مذاكرات انتخاب كنند".

ایالات متحده از شورای امنیت درخواست کرد ه است که این هفته به اعمال تحریم علیه ایران رأی دهد.
شورای امنیت، به دنبال ادامه غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران، درصدد وضع مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران است.

گفتگوها بر سر تحریم ایران بارها به دلیل مخالفت‌‌های مسکو و پکن بارها به شکست انجامیده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک