تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توضیحات وزیر کشور درباره تاخیر در اعلام نتایج

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، امروز در جمع خبرنگاران، درباره‌ روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا توضیح داد.

پورمحمدی تأخير در شمارش آرای شوراها را به دليل پيش‌بينی شمارش رايانه‌ای عنوان كرد و گفت:
"ما آمادگی لازم را فراهم كرده بوديم و در ‌‌٥٤ سايت در تهران، بيش از ‌‌١١٠٠ رايانه عملياتی آماده كار بود و ‌‌٣٠٠ رايانه هم برای احتياط آماده كرده بوديم كه اگر مشكلی پيش آمد، بتوان از آن استفاده كرد. لذا همه‌ عوامل اجرايی و نظارتی آماده بودند تا اختلالی در سيستم ايجاد نشود. اما هيأت نظارت مجلس شورای اسلامی به دليل دقت زيادی كه داشتند و دغدغه‌هايی كه وجود داشت و ائتلاف‌ها و ليست‌های متعددی در انتخابات، اين نگرانی وجود داشت كه خدای ناكرده برخی از آرا مورد توجه واقع نشود و يا اشكالی در شمارش به وجود آيد، احتياطات بيشتری را به عمل آوردند و بازبينی مجددی را خواستار شدند و در ابتدا برای شمارش رايانه‌ای ترديد كردند".

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، وزير كشور با بيان اين‌كه "اين اطمينان‌بخشی سبب شد حداقل با ‌‌٣٥ ساعت تأخير برای شمارش اوليه روبه‌رو شويم" گفت:
"فقط برای احتياط موافقت كرديم كه چند صد صندوق دستی، و چند صد صندوق رايانه‌ای شمارش شود تا اطمينان حاصل كنيم و اگر اشكالاتی هست، جبران شود كه پس از اين مرحله شمارش رايانه‌ای انتخاب شد و تست‌های لازم و بازبينی هم انجام دادند و همه‌ نگرانی‌‌ها از بين رفت و ما بعد از اين تأخير، كار را به سرعت آغاز كرديم".

وزير كشور در ادامه گفت: "در دور اول شورا‌ها ‌٧ الی ‌٨ روز برای اعلام نتايج طول كشيد. در دور دوم هم سه روز وقت گرفته شد، اين در حالی است كه ما در اين انتخابات‌ها شش ميليون آرای مأخوذه داشتيم البته ما خود را برای انتخابات سال آينده آماده كرديم".

پورمحمدی اظهار داشت: "دقت لازم در جمع آوری، شمارش و تجميع آرا صورت گرفته و هيات‌های نظارت بر آن به دقت نظارت می‌كردند با اين حال باز هم آماده نظارت و بازبينی هستيم، اگر نامزدی شكايت داشته باشد طبق قانون آرا را بازبينی می‌‌كنيم تا اطمينان كافی انجام شود".

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌كه چرا‌ آرای هاشمی در مرحله‌ نهايی كمتر از مرحله‌ قبل بوده است نيز گفت:
"در تايپ عددها دو يا سه عدد اشتباه شده بود؛ يعنی وقتی يک رقم نوشتند و به علاوه می‌زدند و رقم بعدی را می‌زدند، به علاوه را ننوشتند، سه رقم دوم به اضافه سه رقم اول شد؛ يعنی پايه صد هزار اضافه شده است. خبر به استانداری آمد و سريع به اصحاب رسانه داده شد ولی در بازبينی مجدد مشكل مشخص و سريع به راديو اعلام شد تا قرائت آرا متوقف شود كه نشد و در چند بخش خبری قرائت شد. ناچار شديم فردايش با حضور نمايندگان شوراي نگهبان مجددا جمع‌بندی شمارش آرا را مرور كنيم و در مرحله بعد آن را جبران كرديم. همان رقم كه در اطلاعيه سوم به آن رسيده بوديم به طور طبيعی ادامه يافت و مورد تاييد شورای نگهبان قرار گرفت، به هر حال در انتخابات بزرگ چنين اشتباهاتی صورت می‌گيرد كه اميدوارم جبران شود".

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت طبق آمار يكی از خبرگزاری‌ها، در انتخابات سال ‌٨١ شوراها ساعت دو و نيم بعدازظهر روز بعد از انتخابات، آمار نهایی اعلام شد، گفت: "در آن انتخابات سه روز بعد از برگزاری طبق آمار فرماندار نتيجه‌ نهايی اعلام شد".

وزير كشور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار‌ي كه پرسيد برای رفع همه‌ موارد آيا حاضريد بعد از انتخابات پرينت همه‌ شعب اخذ رأی و سايت‌ها را به كانديداها اعلام كنيد و به تخلفات مطرح شده به طور موردی جواب دهيد؟ گفت: "نمايندگان كانديداها شب گذشته به هيأت نظارت مراجعه كردند و همه‌ اين خواسته‌ها را داشتند. ما همه‌ اينها را قبول كرديم و گفتيم در خدمتتان هستيم و ما بيش از اين آمادگی داريم".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک