تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

حکم اعدام پنج بلغاری و یک فلسطینی در لیبی

به رغم فشار اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر ، سرانجام یک دادگاه در تریپولی، پایتخت لیبی، پنج تن از بهیاران زن بلغاری و یک پزشک فلسطینی را به اتهام اشاعه عمدی بیماری ایدز در لیبی به اعدام محکوم کرد . محکومین از ۷ سال پیش در لیبی زندانی بودند.

بر اساس دادخواستی که علیه متهمین تهیه شده بود، آنها در سال ۱۹۹۸ با اطلاع از آلوده بودن خونی که به بیماران نیازمند تزریق می‌شد موجب ابتلای ۴۲۶ تن از اتباع لیبی به ویروس ایدز شده بودند. ۵۲ نفر از مبتلایان، در طول هفت سال گذشته جان باخته بودند، اما وکلای مدافع متهمان، از وجود ویروس پیش از شروع به کار متهمان در بیمارستان خبر می‌دهند.

محکومین این پرونده پیش از این نیز در سال ۲۰۰۴ به مرگ محکوم شده بودند اما در مرحله فرجام‌خواهی، دیوان عالی کشور لیبی محاکمه آنان را عادلانه نیافت و با نقض حکم صادره، پرونده رابرای رسیدگی مجدد به دادگاهی دیگر ارجاع کرد.

در حالی که خانواده‌های مبتلایان در بیرون سالن دست به پایکوبی زده و رضایت خود را از تأیید حکم ابراز می‌کردند، "فرانکو فراتانی" مسئول امور قضایی اتحادیه اروپا شگفت‌زدگی خود را از محکومیت مجدد متهمین ابراز داشت و خواهان تجدید نظر در حکم صادره شد.

انتظار می‌رود صدور این حکم بر روابط رو به بهبود اتحادیه اروپا با لیبی تأثیر گذارد و روند بازگشت دولت لیبی به جامعه بین‌المللی را از سرعت باز دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک