تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پاول: ایران و سوریه خواستار کمک به آمریکا هستند


کاولین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، اظهار داشت که لازم است واشنگتن با ایران و سوریه درباره نزاع خاورمیانه گفت‌وگو کند.

با این حال، سکاندار سیاست خارجی ایالات متحده در سال‌‌‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، معتقد است گفت‌وگو با تهران و دمشق، در ناآرامی‌های عراق که از ماهیتی "سکولار" برخوردارند، تأثیر زیادی نخواهد گذاشت.

آقای پاول به شبکه سی. بی. اس گفت: " من تردید ندارم که ایران و سوریه می‌خواهند در عراق به ما یاری رسانند".

کالین پول در ادامه افزود: "من کاملا قانع شده‌ام آنچه که هم‌اکنون در عراق جریان دارد، در بسیاری موارد از خود عراق است. پول، منابع و اسلحه از قبل در عراق بود".

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد: "به گمانم باید با کشوری مانند سوریه گفت‌وگو کنید".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاول با اشاره به تجربیات خود در زمینه کار با دمشق، عدم تماس با سوریه را نشان از وجود "اندکی ناهنجاری" در سیاست خارجی آمریکا ارزیابی کرد و گفت: "من به دمشق رفتم و با رییس‌جمهور اسد صحبت کردم و نگرانی‌های آمریکا را انتقال دادم. روز بعد پرتاب راکت‌ها متوقف شد".

پاول همچنین اظهار داشت که ایران در آن هنگام "چالشی" بزرگ‌تر بود، با این حال ایالات متحده در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ علی‌رغم نبود مناسبات رسمی دیپلماتیک، در سطوح پایین با تهران در تماس بود.

آقای پاول درباره تیرگی مناسبات تهران ـ‌ واشنگتن گفت:" خصومت (ایران و آمریکا) به ۲۷ سال پیش برمی‌گردد؛ آنها برای تعامل سختگیر هستند، و خیلی خیلی بد عمل کردند. اما در عین حال گمان می‌کنم آن گفت‌وگوهایی که ما پیش از این، در سطوح پایین باهم داشتیم، می‌تواند برای ما کانال‌های ارتباطی فراهم آورد".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک