تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آغاز حمله ناتو در جنوب افغانستان

کابل، ۱۶ دسامبر:

«نیروهای بین‌المللیِ کمک به امنیت افغانستان» (ایساف ۳) به همراه ارتش افغانستان عملیات تازه و وسیعی را در استان قندهار این کشور بر علیه طالبان آغاز کرده‌اند.

پنجشنبه شب، صدها نفر از نیروهای نظامی بریتانیایی، استونیایی، دانمارکی و افغانی مستقر در استان هلمند با خودروهای زرهی خود از رودخانه اَرغَنداب گذشته و به سوی شمال این رودخانه لشکرکشی کردند. به گزارش وزارت دفاع هلند، بزودی نیروهای هلندی هم به جمع این لشکریان خواهند پیوست.

این اولین بار است که این تعداد از سربازان بریتانیایی در منطقه قندهار دست به انجام عملیات می‌زنند. بیشتر نیروهای مستقر در این منطقه را سربازان کانادایی سازمان ناتو تشکیل می‌دهند. سربازان انگلیسی که در بیابان‌های این ناحیه اردوگاهی برپا کرده‌اند، ناچار به تحمل شرایط جوی سخت از جمله طوفان‌های پُرباران زمستانی هستند. مقصود از این عملیات که به زبان پشتو «باز چوکا» (قله شاهین) نامیده شده، "پاکسازی منطقه از پیکارجویان طالبان" اعلام شده‌است.

بر پایه اعلامیه ایساف، تمرکز این عملیات بر نواحی ژیری و پنجوایی خواهد بود و برای آماده‌سازی این عملیات با سران قبایل محل نیز مشورت کاملی صورت گرفته. در همین اعلامیه آمده‌است که "قله شاهین" ادامه عملیات مِدوسا بشمار می‌آید. در عملیات مدوسا ۱۵۰۰ نفر کشته شدند از جمله، شمار نامعلومی از مردم غیر نظامی. مدوسا همچنین باعث آواره شدن ده‌ها هزار افغانی شد. ایساف بعد از آن عملیات، برنامه کمک به مردم محل را آغاز کرد ولی حملات ایذایی طالبان، جریان این امدادرسانی را بسیار دشوار کرده‌است.

روز پنجشنبه، یک حمله انتحاری در استان زابل در شمال قندهار باعث کشته‌شدن دو کودک و دو مغازه‌دار شد. در استان پَکتیا که در مرز پاکستان قرار دارد دیروز شخصی که در زیر چادر و روبنده مخفی شده‌بود با حمله‌ای انتحاری، دو سرباز افغانی را به قتل رسانده و باعث زخمی شدن یک تن از افراد ناتو شد. حمله انتحاری دیگری که در استان پکتیکا روی داد باعث مجروح شدن دو سرباز افغانی گشت.

مانی پارسا

منابع:
ان.ار.س ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۶:

منابع خبر ان.ار.س: اِی.پی، رویترز، اِی.اف.پی و اِی.ان.پی.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک