تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

واکنش لاریجانی در برابر "مواضع" عربستان


علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز جمعه نسبت به اخبار منتشر شده از "مواضع" ریاض درباره عراق بدون نام بردن از عربستان گفت: "درحال حاضر برخی كشور‌ها در منطقه هستند كه فكر می‌كنند با برخی از كار‌ها می‌توانند همچنان شرايط را به گونه‌ای تغيير دهند كه آمريكا برای ادامه كار‌های خود تحريک شود، به همين منظور برخی تلاش می‌كنند آمريكا همچنان در استراتژی ماجراجويانه خود باقی بماند. كه اگر آمريكا اين كار را عملی كند يك اشتباه استراتژيك انجام داده است".

نواف عبید، یک مشاور سفارت عربستان سعودی در واشنگنتن، چندی پیش مقاله ای در واشنگتن پست به چاپ رساند که در آن از هشدار مقامات سعودی به مقامات کاخ سفید نسبت به خروج از عراق خبر داده بود.

نواف عبید در این مقاله نوشت که اگر آمریکا نیروهایش را از عراق خارج کند عربستان "برای جلوگیری از قصابی سنی مذهبان عراقی به دست شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، دخالت همه جانبه خواهد کرد".

آقای لاریجانی در ستاد انتحابات به خبرنگاران گفت: "وقتی يك بازيگر خوب كه همان ايران است در منطقه وجود دارد بهتر است كه از ظرفيت‌های آن استفاده شود. بنابراين صدور قطعنامه از سوی آمريكا يك رفتار غير معقول خواهد بود".

گروه تحقیق بیکر-هامیلتون که برای برقراری ثبات در عراق پیشنهادهای خود را در اختیار دولت بوش گذاشته است به کاخ سفید توصیه کرده است که با تهران و دمشق در زمینه عراق همکاری کند.

علی لاریجانی درادامه گفت: "برخی با رفتار‌های خود می‌خواهند كاری كنند آمريكا كه اكنون به اشتباه خود پی برده به رفتارش ادامه دهد. به همين منظور سعی می‌كنند جنگ شيعه و سنی را به وجود آورند و تهديد‌هايی را مانند اطلاعيه‌ای كه صادر كردند انجام دهند.".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به تازگی 30 روحانی سعودی با انتشار بیانیه ای پشتیبانی اهل سنت خاورمیانه را از سنی های عراقی اعلام کرده اند.

بنا برگزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دبیر شورای امنیت ملی ایران ضمن اشاره به وجود سوء تفاهم هایی میان تهران و ریاض اظهار داشت: "اين خطای بزرگی است كه وقتی در منطقه رفتار‌های غلطی صورت می‌گيرد گروه‌ها به مسايل فرعی دامن می‌زنند، آنها بايد قبول كنند كه ملت‌های مسلمان اكنون بيدار شده‌اند و محاسباتشان مانند جنگ اسراييل و لبنان غلط خواهد بود. البته ما در حال حاضر با كشور‌های منطقه از جمله عربستان ، روابط نزديكي داريم و البته سوء تفاهم‌هایی هم وجود دارد".

پیش از این نیویورک تایمز نیز نوشته بود ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در جریان دیدار دیک چنی از این کشور به وی هشدار داده است که در صورت خروج آمریکا از عراق، ریاض از گروه‌های سنی مذهب عراقی در برابر شیعیان حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید ادعای حمایت عربستان از اقلیت سنی عراق را ، در صورت خروج نیروهای امریکایی از این کشور، تکذیب کرده است.

مقامات عربستان اظهارات نواف عبید را تکذیب کرده‌اند اما برخی از دیپلمات‌های عرب مدعیات آقای نواف را مطابق با سیاست‌های ریاض می‌دانند.

نظرهای خوانندگان

شما هم کم کم دارید فیلتر می شوید. صفحات داخلی الان قابل دسترس نیست. با فیلترشکن برایتان نظر دادم!

-- امین ، Dec 16, 2006 در ساعت 04:07 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک