تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

انتقاد محمدرضا خاتمی از برخورد با دانشجویان

دبيركل سابق جبهه مشاركت گفت: "فرياد دانشجويان اميركبير فرياد عليه ظلمی است كه به جامعه دانشگاهی روا می‌‏دارند".

محمدرضا خاتمی در نشست "دموكراسی بر سر سفره مردم" كه از سوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران و با همكاری انجمن اسلامی دانشكده ادبيات برگزار شد، محور همه حركت‌‏های دانشجويی را عدالت‌‏خواهی ذكر كرد و گفت:" آگاهی‌‏محوری و عدم وابستگی دانشجويان سبب می‌‏شود آنها بی‌‏پرواتر از ديگر قشرهای جامعه عدالت را فرياد بزنند".

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با اشاره به حوادث دانشگاه اميركبير، اعتراض‌‏های دانشجويان را نشانگر ظلمی خواند كه بر جامعه دانشگاهی روا می‌‏دارند و گفت: "مگر دانشجويان ما چه می‌‏خواهند؟ زمانی حركت‌‏های دانشجويی را متهم می‌‏كنند كه بخواهند اساس نظام را تغيير دهند، اما مگر اين بار دانشجويان چه می‌خواستند؟ آيا جز اين بود كه می‌‏پرسيدند چرا از بيرون اتوبوس اتوبوس دانشجو می‌‏آورند و به دانشجويان پلی‌‏تكنيک اجازه ورود نمی‌‏دهند؟ مگر غير از اين می‌‏گفتند كه چرا دانشجويان را از تحصيل محروم می‌‏كنيد و دوست ما و استاد ما به چه جرمی در زندان هستند؟ چرا رييس دانشگاه نشريات را می‌‏بندد؟ و چرا تصفيه دانشجويان رواج يافته است؟"

وی افزود: "شايد نوع آن برخوردها ايراد داشته باشد و ما نپسنديم اما خود خداوند هم می‌‏گويد از هيچ‌‏كس درشت‌‏گويی را نمی‌‏پسندد جز از كسانی كه به آنها ظلم شده است. طبيعی است وقتی همه راه‌‏های اعتراض‌‏های مدنی را ببنديم، كار به اينجا می‌‏كشد اما اين فريادها، فرياد عليه ظلمی است كه به جامعه دانشگاهی ما روا می‌‏دارند".

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با بيان اينكه نبايد هيچ فرصتی را برای پيشرفت از دست داد، گفت: "اين فرصت گاه در حركت‌‏های اعتراضی، گاه در قهر و گاهی در مشاركت سياسی است".

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خاتمی با تاكيد بر اهميت شوراها در زندگی اجتماعی و روزمره مردم، گفت: "نگرانی‌‏ها در همه عرصه‌‏ها و حتی درباره تماميت ارضی كشور وجود دارد و مسئوليت شهروندی، ميهنی و دينی ما ايجاب می‌‏كند كه درباره اين نگرانی‌‏ها بی‌‏تفاوت نباشيم".

خاتمی همچنین به ضرورت اصلاحات سیاسی در ایران اشاره کرد و ارکان یک نظام دموكراتيك را شفافيت، پاسخگويی و مطبوعات آزاد برشمرد.

خاتمی با بيان اينكه نه‌‏تنها جلسات دولت بلكه جلسات خبرگان هم بايد علنی باشد، گفت: "يكی از دستاوردهای خوب ما در قانون اساسی علنی بودن جلسات مجلس است اما چرا جلسات ديگر نهادها نبايد علنی باشد؟ تلاش برای اين كار يك حركت اصلاحی است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک