تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

طالبانی: گزارش بیکر- هامیلتون "بسیار خطرناک" است


جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق، گزارش گروه تحقیق عراق را به باد انتقاد گرفت و اظهار داشت که این گزارش دارای برخی توصیه‌های"بسیار خطرناک" است که حاکمیت عراق را تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جلال طالبانی گفت این گزارش "منصفانه و عادلانه نیست و دربردارنده برخی بندهای بسیار خطرناک است که حاکمیت و قانون اساسی عراق را خدشه‌دار می‌کند".

آقای طالبانی برای نمونه، از بخشی از این گزارش یاد کرد که بعث‌زدایی و بیکاری هزاران کارمند عراقی را مورد انتقاد قرار داده است و خواستار بازگشت آنها به کار شده است.

جلال طالبانی در دفتر کار خود به خبرنگاران گفت: "(در این گزارش) بندی برای بازگشت بعثی‌ها به صحنه سیاسی وجود دارد، که بسیار خطرناک است".

رییس‌جمهوری عراق همچنین از توصیه گروه تحقیق عراق برای افزایش ده تا بیست‌هزار نفری سربازان آمریکایی در این کشور انتقاد کرد.

طالبانی دراین‌باره گفت: "این خواست مردم عراق را محترم نمی‌شمارد که می‌خواهند بر ارتش خود کنترل داشته باشند و بتوانند تحت رهبری دولت عراق آن را آموزش داده و دوباره تجهیز کنند".

در گزارش گروه تحقیق، به دولت بوش توصیه شده است کادر آموزشی ارتش آمریکا از سه تا چهارهزار نفر کنونی، به ده تا بیست‌هزار نفر افزایش یابد.

آقای طالبانی در ادامه افزود: "دولت عراق در نظر دارد نامه‌ای به جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، بفرستد و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات عمده بیان کند".

کردهای عراق از عمده‌ترین گروه‌هایی هستند که به‌شدت با توصیه‌های گروه تحقیق بیکر-هامیلتون مخالفت کرده‌اند. طالبانی همچنین حمایت خود را از مواضع مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردهای عراق، اعلام کرده است. بارزانی نسبت به تقسیم درآمد نفت، بازگشت وفاداران صدام و دخالت کشورهای همسایه برای برقراری ثبات در این کشور اعتراض کرده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک