تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعلام آمادگی ایران برای برقراری امنیت در عراق




وزیر امورخارجه ایران که در سومین اجلاس بررسی امنیت منطقه‌ای در منامه شرکت کرده است روز جمعه از آمادگی ایران برای برقراری ثبات در عراق خبر داد.

منوچهر متکی در این اجلاس با تاکید بر حق ایران برای "استفاده صلح‌آمیز" از انرژی هسته‌ای اعلام کرد که ایران در زمینه پرسش‌های در پیش رو درباره برنامه‌ هسته‌ای "آماده رفع ابهام" است.

آقای متکی در این‌باره افزود: "طرف مقابل نیز باید درجهت رفع نگرانی‌های ایران اقدام نماید و نگرانی‌ها دیگری نیز ایجاد نکند".

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه ایران در عین حال نسبت به "سوء استفاده از حسن نیت ایران" در پرونده هسته‌ای هشدار داد و گفت: "در صورت رد حقوق متعارف هسته‌ای خود و اصرار برخی کشورها بر عنصر تحریم و تهدید مردم و دولت ایران از آمادگی لازم و کافی برای دفاع از غرور و میراث ملی خود برخوردارند و چنانچه طرف مقابل بخواهد از حسن نیت ما سوء استفاده کند متقابلا شرایط برای آن نیز سخت خواهد شد ضمن اینکه این اقدامات جمهوری اسلامی ایران را مجبور می کند که درهمکاری خود با آژانس تجدید نظر نماید".

آقای متکی همچنین درباره برخی نگرانی‌های بوجود آمده در کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار داشت: "در رابطه با برخی نگرانی‌های ابراز شده پیرامون آلودگی زیست‌محیطی نیروگاه بوشهر، لازم است یاد آوری نمایم که این تاسیسات با استفاده از بالاترین استانداردها و تکنولوژی روز دنیا و تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در دست احداث است و این امر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز مورد تایید قرارگرفته است لذا معتقدیم نگرانی‌های ابراز شده از نقطه‌نظر فنی وعلمی بی اساس است".

منوچهر متکی همچنین در اجلاس بحرین برقراری امنیت و ثبات در عراق را در گرو "تقویت دولت مرکزی"، "پایان اشغال" این کشور و همکاری کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

آقای متکی از اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آمریکا، "در صورت تغییر رفتار" واشنگتن، خبر داد و گفت: "جمهوری اسلامی ایران آماده است در صورت تغییر رفتار آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه به این کشور برای خروج نیروهای خود از عراق و کل منطقه کمک نماید و این را به نفع همه کشورها و ملت های منطقه می داند".

وزیر امور خارجه ایران "کارآمدترین" طرح امنیتی خلیج فارس را " طرح امنیت دسته جمعی" کشورهای منطقه ارزیابی کرد که "با مشارکت همه کشورهای منطقه" تحقق می‌یابد.

سومین اجلاس امنیت منطقه‌ای، روز جمعه17 آذر، با شرکت نمایندگان 21 کشور و مقامهای بلندپایه امنیتی و نظامی اروپا، ژاپن و آسیا و نیز نمایندگانی رسمی از ایران و عراق در کشور بحرین آغاز به کار کرد.

این سمینار به ابتکار مشترک بحرین و انستیتوی بین المللی تحقیقات استراتژیک لندن برگزار شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت