تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

روزنامه‌نگاران هلندی آزاد شدند

دو روزنامه نگاری که سه روز پیش به اتهام افشای اسرار دولتی در هلند بازداشت شده بودند، دیروز به حکم دادگاه لاهه آزاد شدند.

بنا به نظر دادگاه، این روزنامه‌نگاران می‌توانند از حق رازداری استفاده کنند؛ چراکه امنیت کشور در این مورد خاص به خطر نیفتاده است.

طبق قوانین هلند، رازداری حقی است که برخی مشاغل ازجمله پزشکی و وکالت از آن برخوردارند . برپایه این حق، پزشکان و وکلا تحت هیچ شرایطی مجاز به افشای اسرار بیماران یا موکلین خود نیستند.

دادگاه، حفظ هویت منابع اطلاعاتی روزنامه‌نگاران را در یک جامعه دموکراتیک، از اساسی‌ترین شرایط آزادی بیان دانست.

دو گزارشگر روزنامه "تلگراف" در هلند به اتهام افشای اطلاعات محرمانه دولتی بازداشت شده بودند. این دو روزنامه‌نگار درباره ارتباط یکی از سران باندهای تبهکار با مأموران امنیتی هلند، دست به افشاگری زده بودند.

اوایل سال جاری این دو روزنامه‌نگار فاش کردند که اسناد محرمانه سازمان اطلاعات و امنیت هلند توسط یک خبرچین به باندهای تبهکار و زیرزمینی انتقال پیدا می‌کند.

پلیس با دستگیری گزارشگران روزنامه تلگراف خواستار افشای منابع اطلاعاتی آنها شد اما بازداشت‌شدگان از افشای نام منابع خود خودداری ورزیدند.

دستگیری این دو روزنامه‌نگار در این کشور عضو اتحادیه اروپا، که از دیرباز به مداراگری مشهور است، بار دیگر بحث آزادی بیان و مرزهای آن را بر سر زبان‌ها انداخت.

در واکنش به دستگیری گزارشگران روزنامه تلگراف، جمعی از روزنامه‌نگاران در لاهه دست به اعتراض زده بودند.

کبری قاسمی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت