تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متن کامل پیام کوفی عنان به مناسبت روز جهانی ایدز


کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی ایدز پیامی صادر کرد.
متن این پیام را می‌خوانید:

ایدز پس از ۲۵ سال که از نخستین مورد گزارش‌شده آن می‌گذرد، جهان را دگرگون کرده است. ۲۵ میلیون به کام مرگ رفته‌اند، و بیش از ۴۰ میلیون به آن آلوده شده‌اند. ایدز علت عمده مرگ‌ و میر زنان و مردان ۱۵ تا ۵۹ ساله در جهان است. ایدز به تاریخ توسعه بشری بزرگترین پس‌رفت را تحمیل کرده است. به دیگر سخن، ایدز بزرگترین چالش نسل ماست.

برای مدتی بسیار طولانی، جهان در مقام انکار بود. اما در ۱۰ سال گذشته نگرش‌ها دگرگون شده است. جهان نبردی درخور ایدز را دربرابرش به‌راه انداخته است.

منابع مالی هیچ‌گاه تا به این اندازه به این امر اختصاص نیافته‌اند، مردم هیچ‌گاه تا این اندازه به داروهای ایدز دسترسی نداشته‌اند، و کشورهای بسیاری به‌گونه‌ای مبارزه علیه ایدز را مدیریت می‌کنند که سابقه نداشته است. حال‌ که شمار مبتلایان همچنان بی‌وقفه زیاد می‌شود، به یک اراده‌ سیاسی نیاز داریم که تاکنون سابقه نداشته است.

تاسیس بخش ایدز سازمان ملل در یک دهه گذشته، که گرد آورنده نیروها و منابع بخش‌های مختلف خانواده سازمان ملل بود، نقطه عطفی در شیوه رویارویی جهان با بیماری ایدز است. و پنج سال پیش نیز، همه اعضای سازمان ملل با تصویب "بیانیه تعهد"، که شامل شماری از اهداف ویژه، فراگیر و زمانبندی شده است، نقطه عطف دیگری را رقم زدند.

در همان سال، که من به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، در کار خود بیماری ایدز را جزء اولویت شخصی‌ام قرار دادم، خواستار اختصاص یک "بودجه جنگی" اضافی هفت تا ده میلیارد دلاری در سال شدم. امروز، من با تمام وجود مفتخرم که مشوق "صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا" هستم که نزدیک به ۳ میلیارد را سالانه در سراسر دنیا به برنامه‌های (مربوط) تزریق می‌کند.

به تازگی، ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های دیگر مانند اهداکنندگان دوجانبه، خزانه‌داری‌‌های دولتی، جامعه مدنی و سایر منابع هستیم. سرمایه‌گذاری سالانه در کشورهای کم‌‌درآمد و با درآمد متوسط از هشت میلیارد دلار تجاوز کرده است. البته، بسیار بیشتر نیاز است؛ با فرارسیدن سال ۲۰۱۰ هزینه کل ما برای مبارزه فراگیر با ایدز از ۲۰ میلیارد دلار در سال بیشتر خواهد شد. با وجود این دست کم ما به نوبه خود جمع‌آوری منابع و (اتخاذ) راهبردها را آغاز کرده‌ایم.

از آنجا که این اقدامات می‌رود که شتاب واقعی به خود گیرد، اعتبارات تخصیص داده شده هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگر است. (با این حال) ما نمی‌توانیم خطر کنیم و اجازه دهیم دستاوردهایی که به آن رسیده‌ایم، نقش بر آب شود؛ ما نباید تلاش‌های قهرمانانه بسیاری را به خطر بیندازیم. چالش کنونی ما این است که به همه تعهدهایی که داده شده، پاسخگو باشیم؛ از جمله به (تعهدات) "هدف توسعه هزاره" که همه دولت‌های جهان با آن موافقت کرده‌اند تا سال 2015جلوی گسترش بیماری ایدز را بگیرند و به شیوع آن روندی معکوس بخشند.

رهبران در هر سطحی باید بدانند که متوقف کردن گسترش ایدز پیش‌نیازی برای نیل به بیشتر "هدف‌های" دیگر است؛ اهدافی که درمجموع شکل‌دهنده طرح مصوب جامعه بین‌المللی برای ساخت جهانی بهتر در قرن بیست‌ویکم است. رهبران جهان باید خود را پاسخگو بدانند.

پاسخگویی که درونمایه و ضرب‌آهنگ روز جهانی ایدز است، هر رییس جمهور و نخست‌وزیر و هر نماینده و سیاست‌مداری را ملزم می‌کند که تصمیم بگیرد و اعلام کند که "من جلوی ایدز را می‌گیرم". پاسخگویی آنها را ملزم می‌کند که از همه گروه‌های آسیب پذیر حمایت بیشتری بکنند، خواه مبتلایان به ایدز باشند، یا جوانان، کارگران جنسی، معتادان تزریقی، وهمجنس‌بازان. پاسخگویی (سیاستمداران) را ملزم می‌کند شانه به شانه گروه‌های جامعه مدنی، که در این مبارزه نقشی حیاتی دارند، حرکت کنند. پاسخگویی (سیاستمداران) را ملزم می‌کند که برای تغییر مثبت و واقعی، کار کنند که به زنان و دختران شهامت و قدرت بیشتری می‌دهد، و روابط زنان و مردان را درهمه سطوح اجتماع دگرگون می‌سازد.

پاسخگویی اما تنها بر عهده اهل قدرت نیست. همه ما باید پاسخگو باشیم. این پاسخگویی سردمداران اقتصادی را ملزم می‌کند برای جلوگیری از شیوع اچ. آی. وی در محیط کار و در جامعه بکوشند و از کارگرانی که به ایدز مبتلایند به همراه خانواده‌هایشان حمایت شود. پاسخگویی خدمت‌دهندگان حوزه بهداشت و سلامت، رهبران جوامع و گروه‌های مذهبی را ملزم می‌کند، بدون قضاوت، بشنوند و توجه داشته باشند. بر پدران، شوهران، پسران و برادران فرض می‌دارد که از حقوق زنان حمایت کرده و آن را تایید کنند. پاسخگویی بر آموزگاران واجب می‌سازد که رویاها و آرزوهای دختران را بپرورانند. مردان را ملزم می‌کند که برای مسئولیت‌پذیری ‌دیگر مردان زمینه سازی کنند و درک کنند که مردانگی راستین حمایت از دیگران در برابر خطر است. پاسخگویی همه ما را ملزم می‌کند که ایدز را از پرده برون کشیم، و منادی این پیام باشیم که سکوت مرگ است.

من به زودی از دبیرکلی سازمان ملل متحد به‌کنار می‌روم. اما تا آنجا که توان دارم، در گسترش این پیام می‌کوشم. به همین سبب است که روز جهانی ایدز برای من همواره روز ویژه‌ای است. در این روز، بیایید پیمان ببندیم، نه در این روز و این سال یا سال آینده، بلکه تا روزی که این بیماری اپیدمیک ریشه کن نشده دست (از تلاش برنداریم).

کوفی. ای. عنان
یکم دسامبر ۲۰۰۶

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت