تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تایید دستگیری مقامات ایرانی از سوی کاخ سفید




کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که از دو مقام ایرانی که به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شده بودند، بازجویی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی کاخ سفید همچنین اعلام داشت که نیروهای آمریکایی پیشتر دو ایرانی دیگر را به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک آزاد کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید سخنگوی کاخ سفید از دادن هرگونه توضیحی درباره ماهیت اتهامات وارد شده به ایرانیان دستگیر شده خودداری ورزید و تنها به آنچه که "دخالت" ایران در امور عراق خوانده است بسنده کرد.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: "مااحتمال می‌دهیم این ماجرا ادعاهای ما را درباره دخالت ایران تایید کند، اما پیش از آن که به‌طور مشخص فعالیت‌های آنها را اعلام کنیم می‌خواهیم تحقیق‌مان را به پایان برسانیم".

الکس کنتانت، سخنگوی کاخ سفید گفت: "ما پس از به پایان رسیدن( تحقیق) بهتر خواهیم توانست این (ماجرا) را درارتباط با تصویر کلی‌تر عراق توضیح دهیم".

الکس کنتانت افزود: "دو نفر (از ایرانی‌ها) دارای مصونیت دیپلماتیک بودند و ما آنها را به دولت عراق تحویل دادیم و آنها نیز آن دو نفر را تحویل دولتشان دادند. ما درباره وضعیت بازداشت‌شدگان باقی مانده به همکاری با دولت عراق ادامه خواهیم داد. تحقیق خوب پیش می‌رود".

دولت عراق اعتراض خود را نسبت به دستگیری این ایرانی‌ها اعلام کرده است.

هیوا عثمان، سخنگوی جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق، به خبرگزاری فرانسه گفت: "دو نفر از کسانی که از سوی رییس‌جمهوری دعوت شده بودند، به دست امریکایی‌ها دستگیر شده‌اند، و رییس‌جمهوری از این بازداشت ناخشنود است".

هیوا عثمان در ادامه افزود: "این دعوت در چارچوب توافق ایران و عراق برای بهبود اوضاع امنیتی بوده است".

ایران نیز به دستگیری فرستادگانش به عراق اعتراض کرده است. محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این دستگیری دولت عراق و آمریکایی‌ها را در این زمینه مسئول دانست.

آقای حسینی با اشاره به اظهارات سخنگوی رییس‌جمهوری عراق گفت: "اين افراد به دعوت دولت عراق جهت همكاری و مساعدت با آنان اعزام شده بودند و دولت عراق مسئول آزادی آنان است و اشغالگران هم براساس مقررات بين‌المللی بايد پاسخگو باشند."
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین از احضار سفیر سوییس به این وزارتخانه خبر داد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فروغ شاه‌چهره فرهنگ ما

تورم ساختاری عليه گرانی ساختگی

«اشپيگل» ۶۰ ساله شد

داستان فهيمه

سفر به ایران، برنده جشنواره فیلم نیویورک